Sökning: "konsekvenser adhd"
Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden konsekvenser adhd.
1. ADHD och relationer
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. ADHD har ökat kraftigt i diagnostiseringen senaste tio åren vilket innebär ökade krav på sjukvården. Tidigare forskning visar att personer med ADHD upplever svårigheter att bevara och upprätthålla relationer. LÄS MER
2. Man kan inte vara tyst och skrika samtidigt. : En genusvetenskaplig analys av medicinsk forskning om flickors/kvinnors sena ADHD-diagnostisering.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskapSammanfattning : Denna uppsats är en litteraturstudie där jag har analyserat sammanställningar av medicinsk forskning om flickors/kvinnors sena ADHD-diagnostisering ur ett genusvetenskapligt perspektiv. Judith Butlers tankar om genusperformativitet, Yvonne Hirdmans teori om genussystemet samt Nancy Tuanas feministiska epistemologi utgör de teoretiska utgångspunkterna. LÄS MER
3. Upplevelsen av Stigma och eget föräldraskap hos föräldrar med psykisk funktionsnedsättning, ADHD : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Det finns fortfarande viss okunskap kring psykisk funktionsnedsättning i samhället. Att utöva föräldraskap samtidigt som man har en psykisk funktionsnedsättning kan vara komplicerat. LÄS MER
4. Livet med ADHD och att erhålla diagnos i vuxen ålder : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund Antalet personer som diagnostiserats med ADHD har ökat stadigt under de senaste 15 åren. Det har visat sig att många har fått diagnosen först som vuxna. LÄS MER
5. Det beror på! : En intervjustudie om didaktiska strategier i bildämnet för lärare till elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur bildlärare på högstadiet arbetar med elever som har neuropsykiatriska funktionsvariationer, samt att undersöka skolans ramfaktorer när det kommer till anpassning och dess pedagogiska konsekvenser. Detta gjordes genom en kvalitativ intervjustudie med tre bildlärare som arbetar i grundskolan för att sedan tematisera och analysera resultatet i relation till skolans styrdokument och den teoretiska ramen. LÄS MER