Sökning: "Child-initiated learning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Child-initiated learning.

  1. 1. Positionsförändringar i barns fria lek vid ett pedagogiskt deltagande : En kvalitativ observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Ohlson; Adina Pettersson; [2023]
    Nyckelord :children’s positions; educator’s positions; free play; interaction; pedagogical participation; play-responsive learning; preschool; barns positioner; fri lek; förskola; lekresponsiv undervisning; pedagogiskt deltagande; pedagogers positioner; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en fördjupad förståelse kring hur pedagogers och barns positioner förändras då pedagoger går in i barninitierad lek. Detta undersöktes med hjälp av de teoretiska begreppen som om, som är, agency, metakommunikation och alteritet. LÄS MER

  2. 2. Delaktighet och inflytande : En kvalitativ studie om hur fritidshemspersonal skapar och upprätthåller elevers delaktighet och inflytande i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Cecilia Lindström; Malin Flakstad; [2020]
    Nyckelord :democratic capabilities; After-School Centers; democratic forums; children s perspective; child perspective; influence; participation; demokratiska förmågor; fritidshem; demokratiska forum; barnperspektiv; barns perspektiv; inflytande; delaktighet;

    Sammanfattning : Based on the After-School Centers governing documents, the activities must stimulate the pupil’s development and learning and offer meaningful leisure time. A prerequisite for the pupils to experience meaningfulness is that they are made involved and have an influence on the design of the activity. LÄS MER

  3. 3. ”Titta vilken söt jordgubbskantarell” : En observationsstudie med fokus på interaktion kring naturfenomen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Hanna Angel; [2016]
    Nyckelord :Child-initiated learning; explore; nature in preschool; outdoor activities; Barninitierat lärande; natur i förskolan; uteverksamhet; utforska;

    Sammanfattning : Den rådande föreställningen om naturvetenskap i förskolan handlar oftast om att pedagoger ska ta tag i, möta och lyfta fram barns frågor, för att naturvetenskap på så vis ska bli en naturlig del av vardagen i verksamheten. Syftet med min undersökning är att belysa de didaktiska möjligheter som finns i den oplanerade uteverksamheten i förskolan, och att öka förståelsen för hur interaktionsprocesser mellan pedagoger och barn kan påverka lärande och kunskap inom området naturvetenskap. LÄS MER

  4. 4. Förskolebarns möten med biologiämnet i naturmiljö : En observationsstudie med fokus på barnens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Inger Johansson; [2015]
    Nyckelord :child-initiated learning; forest; natural sciences; subject knowledge; barninitierat lärande; naturvetenskap; skogen; ämnesinriktat lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur mycket biologi man kan få in i verksamheten genom att uppmärksamma när ämnet naturligt visar sig hos barnen under utomhusvistelse, i deras egna lekar, upptäckter och utforskande. Bakgrunden till min undersökning är att den svenska förskolan sägs befinna sig i en brytningstid, med större fokus på ämneskunskaper och att läroplanen samtidigt poängterar vikten av att ta tillvara barns perspektiv, frågor och idéer. LÄS MER