Sökning: "konsekvenser av mobbning intervjuer"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden konsekvenser av mobbning intervjuer.

  1. 1. Ishockeyns förutsättningar för att förebygga mobbning och kränkningar bland barn och unga : En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Jagoda Jagodzinska; Monika Sekovska; [2023]
    Nyckelord :preventionsåtgärder; samverkan; styrdokument; trygg idrot;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mobbning är ett ökande samhällsproblem inte minst inom idrott och ishockey, dess negativa konsekvenser påverkar hälsans olika dimensioner. Alltmer fokus läggs på att motverka mobbning inom idrottskontext idag. LÄS MER

  2. 2. Mobbning på arbetsplatsen : En kvalitativ studie om hur mobbning på arbetsplatsen kan ta sig uttryck och hur den utsatte individen upplevt detta

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Bäcklund; Caroline Mirzakhanian Tonojan; [2022]
    Nyckelord :Bullying; workplace; victimization; health issues; work environment; group behavior;

    Sammanfattning : Bullying and abusive discrimination in the workplace is a social global phenomenon that can lead to several consequences for those who are exposed. The purpose of this study is to investigate and increase our understanding of bullying in the workplace. LÄS MER

  3. 3. Mobbning mellan barn i förskolan : Förskollärare och förskollärarstudenters upplevda kunskap om konflikter och kränkande behandling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cathrin Hjalmarsson; Anja Wernersson; [2022]
    Nyckelord :Agens; Förskollärare; Konflikter; Kränkande behandling; Mobbning; Självtilltro;

    Sammanfattning : Mobbning är ett omtalat fenomen i grundskolan men sällan hörs fenomenet i samma utsträckning i förskolans verksamhet, trots att forskning styrker dess relevans. Frågan blir därför om förskollärare bär med sig den kunskap som krävs för att motverka och förebygga mobbning mellan barn. LÄS MER

  4. 4. "Det är ett evigt jobb" : Förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Markbäck; [2021]
    Nyckelord :Kränkande behandling; mobbning; förskola; socialekologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att bidra med kunskap om förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolans verksamhet. Kränkande behandling och mobbning är ett samhällsproblem som ger förödande konsekvenser för individen under lång tid. LÄS MER

  5. 5. Jag märker att du blir kränkt : En studie om lärarperspektivet på kränkande behandling av elever i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Aronsson Hermansson; [2020]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; symbolisk interaktionistiskt perspektiv; lärarperspektiv; kränkande behandling; mobbning; trakasserier;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att bidra med kunskap om grundsärskollärares perspektiv på kränkande behandling av elever med måttlig till svår/grav intellektuell funktionsnedsättning samt kunskap om lärarnas eget arbete med att hantera kränkande behandling av dessa elever. En kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer genomfördes. LÄS MER