Sökning: "symbolisk interaktionistiskt perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden symbolisk interaktionistiskt perspektiv.
1. "Det handlar egentligen om att uppnå något genom att skrämma och skada" : En intervjustudie om mäns våld mot kvinnor ur ett behandlarperspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Behandlare av våldsamma män besitter kunskap om mäns våld mot kvinnor. Syftet med denna studie är att undersöka behandlares uppfattningar om mäns våld mot kvinnor för att skapa en djupare förståelse kring hur de förklarar våld i nära relationer samt hur de bemöter mäns känslor om skuld och skam under behandling. LÄS MER
2. Inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande. : En socialpedagogisk analys av berättelser av professionella aktörer som arbetar med ungdomar och ungdomar som använder alkohol och/eller narkotika
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att uppnå en ökad förståelse av mellanmänsklig interaktion och maktordning som återges dels under intervjuer med gymnasieungdomar som använder alkohol och/eller narkotika, dels under intervjuer med professionella aktörer som arbetar med den kategorin av ungdomar. Syftet är dessutom att undersöka aspekter av betydelse för dessa ungdomars inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande i den undersökta kontexten. LÄS MER
3. Lek eller allvar? En roligare behandling : Bordsrollspel som behandlingsmetod och social färdighetsträning
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : I denna studie undersöks hur bordsrollspel kan användas i en behandlingskontext. För att studera detta har vi genomfört en kvalitativ studie av verksamma utövares medverkan i podcaster och panelsamtal uppladdade på Youtube där de berättar om metoden. LÄS MER
4. Jag märker att du blir kränkt : En studie om lärarperspektivet på kränkande behandling av elever i grundsärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Den här studiens syfte är att bidra med kunskap om grundsärskollärares perspektiv på kränkande behandling av elever med måttlig till svår/grav intellektuell funktionsnedsättning samt kunskap om lärarnas eget arbete med att hantera kränkande behandling av dessa elever. En kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer genomfördes. LÄS MER
5. ”Samverkan är A & O” : En intervjustudie om det förebyggande ANDT-arbetet riktat mot högstadieelever.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien var att genom de yrkesverksammas perspektiv undersöka de möjligheter och /eller hinder som finns i det förebyggande arbetet mot ANDT (Alkohol, Narkotika, Doping och Tobak) användning bland högstadieelever (ålder 12 - 16). Den metod som används för datainsamlingen är semistrukturerade intervjuer med två yrkesgrupper som båda arbetar nära ungdomarna. LÄS MER