Sökning: "kontextuella förutsättningar"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden kontextuella förutsättningar.

  1. 1. UPPLEVELSEN SÄTTER SIG I KROPPEN En kvalitativ studie om naturbaserad rehabilitering för personer med stressrelaterad ohälsa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Stefan Gustafsson; Angelica Rivera Johnsson; [2023-05-23]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Naturbaserad rehabilitering; Stressrelaterad ohälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund Det är i stor utsträckning genom görandet som människor utvecklas och detta kan ses som en livslång förändringsprocess. Det höga tempot i dagens samhälle kan ha konsekvenser i form av stress och ohälsa och utifrån ett aktivitetsvetenskapligt perspektiv kan det också ha allvarliga konsekvenser för en persons känsla av mening och sammanhang. LÄS MER

  2. 2. Ett uppdrag i skottlinjen! : Rektorers perspektiv på specialpedagogens roll och uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Adam Franzén; Jenni Ek Andersson; [2023]
    Nyckelord :specialpedagog; det specialpedagogiska uppdraget; rektors arbete; dilemmaperspektivet; dilemmatic spaces; tematisk analys; specialpedagogisk organisering;

    Sammanfattning : Forskning visar att det specialpedagogiska uppdraget är otydligt och att detta leder till problematik kopplad till specialpedagogens roll och uppdrag. Orsakerna till detta framstår i forskningen vara frånvaron av en formell uppdragsbeskrivning och därav också ett explicit juridiskt mandat. LÄS MER

  3. 3. UTMANINGAR OCH STRATEGIER I ETT VIRTUELLT TEAMS GRUPPDYNAMIK

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Kristoffer Szilagyi; [2023]
    Nyckelord :Gruppdynamik; virtuella team; grupputveckling; Group dynamics; virtual teams; group development; Social Sciences;

    Sammanfattning : I studien undersöktes hur en fallstudie genom metodtriangulering kan bidra till en nyanserad och detaljerad förståelse för vilka utmaningar och strategier som kan upplevas i utvecklingen av gruppdynamik i ett virtuellt team som bestod av 11 medlemmar. Med en teoretisk grund i Tuckman Phases of Group Development, Systems Centered Theory och An Integrated Model of Group Development undersöktes teamets koppling till modellernas olika faser för att sedan, med hjälp av tidigare forskning, analysera tidigare identifierade utmaningar och strategier. LÄS MER

  4. 4. Det spretiga uppdraget : En kvalitativ studie om specialpedagogens yrkesroll i förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Camilla Grahm; Anna Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; jurisdiktion; kontextuell; otydlighet; professionsteori; specialpedagog; uppfattning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Eftersom det inte finns några nationella riktlinjer för en specialpedagog i förskolan att utgå ifrån i sitt yrkesutövande så är det intressant att undersöka hur denna otydlighet utifrån befintliga lagar och styrdokument skulle kunna påverka uppfattningar om specialpedagogens yrkesroll i förskolan samt uppfattningar om specialpedagogens förutsättningar för adekvata arbetsområden i förskolan. I denna kvalitativa studie svarade rektorer, specialpedagoger och förskollärare på en E-postenkät, vilken ämnade att ge svar på vilka uppfattningar informanterna hade avseende specialpedagogens yrkesroll och arbetsområden i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för frivilliga överenskommelser på klimatområder inom högskole- och universitetssektorn

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Klara Vedin; Emilia Wall; [2023]
    Nyckelord :Environmental voluntary agreements; conditions; higher education institutions; Frivilliga överenskommelser; förutsättningar; klimatarbete; lärosäten; högskolor; universitet;

    Sammanfattning : Denna rapport undersöker vilka förutsättningar som krävs för att frivilliga överenskommelser på klimatområdet inom universitet- och högskolesektorn ska fungera, där efterlevnaden av Klimatramverket undersöks som en fallstudie. Främst utrönas vilka förutsättningar som historiskt har varit viktiga för effektiva frivilliga överenskommelser i tidigare forskning, där en jämförelse med Klimatramverket görs för att undersöka vilka av dessa ramverket uppfyller. LÄS MER