Sökning: "konvergent och divergent lärande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden konvergent och divergent lärande.

  1. 1. Vi hjälper bina för att de ska kunna hjälpa oss : Elevers lärande om bin i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Lisa Örtengren; [2023]
    Nyckelord :Bin; ekosystemtjänster; estetiska lärprocesser; hållbar utveckling; konvergent och divergent lärande; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra grundskoleelevers konvergenta lärande om bin och hur vi kan hjälpa dem, samt det divergenta lärande genom estetiska lärprocesser med ett utomhuspedagogiskt arbetssätt. Tio elever i årskurs 3 i en förortsskola till Stockholm deltog i studien. LÄS MER

  2. 2. STEAM-undervisning : En allmän litteraturstudie om vad ämnet Art tillför STEAM-undervisning och på vilket sätt det kan gynna elevers lärande

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Frida Skagerström Olsson; [2022]
    Nyckelord :STEAM-undervisning; estetiska uttryckssätt; tvärvetenskaplig; divergent och konvergent tänkande; lärprocess;

    Sammanfattning : Utbildningsforskare i början av 2000-talet uttryckte ett behov av tvärvetenskaplig undervisning för att stärka elevers begreppsförmåga och öka deras intresse för naturvetenskapliga ämnen samt matematik. Diskussionen inkluderade ämnen som Science, Technology, Engeneering and Mathematics (STEM). LÄS MER

  3. 3. Företag som pedagoger : Hur gestaltas företagens didaktiska val i utbildningspaketen

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claes Schrewelius; [2021]
    Nyckelord :divergent; frihetsgrader; gymnasiet; konvergent; laboration; medieneutral; mediespecifik; simulering; STEM; teknik; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att få en förståelse för den didaktiska kopplingen mellan marknadsförda ”laborations-kit”/utbildningspaket, framtagna av Education Technology-företag, och det meningsskapande som dessa erbjuder. Med hjälp av syftesrelaterad textanalys, och begrepp från Lars Lindströms didaktiska läroprocesser och mer klassiska laborationsbegrepp, analyseras ”laborations-kit”/utbildningspaketens innehåll och inramning samt hur utbildningspaketen är gestaltade didaktiskt genom mål och medel. LÄS MER

  4. 4. Estetik mellan raderna – En diskursanalytisk studie av estetik, lärande och kunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carolina Díaz; Denise Rundberg Streuli; [2013]
    Nyckelord :diskurs; diskursanalys; divergent; estetik; estetiska uttrycksformer; konvergent; kunskap; lärande; radikal estetik
;

    Sammanfattning : Under höstterminen 2013 följde vi ett projekt mellan en kulturskola och en grundskola, vilka vi i texten helt enkelt kommer att kalla Kulturskolan och Grundskolan. Projektet var ett led i ett utvecklingsarbete som pågick på Kulturskolan, och gick ut på att en av Kulturskolans dramapedagoger skulle arbeta med klass 4B på Grundskolan, inför redovisningar som eleverna skulle hålla senare under terminen, inom ämnet NO. LÄS MER

  5. 5. Att dömas eller bedömas

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Tohmas Ax; Lars Sjöström; [2008]
    Nyckelord :summativ examination; formativ examination; constructive alignment; high stake; low stake; konvergent; divergent;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka försvarsmaktlärares uppfattning om relationen mellan kursernas examinationsform och faktorer som har med de studerandes lärande att göra. Studien hade dessutom som syfte att undersöka om det finns några betydande skillnader i uppfattning mellan skolor med olika karaktär i form av generalist- eller specialistinriktning på utbildningen. LÄS MER