Sökning: "korrelation betyg och kön"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden korrelation betyg och kön.

  1. 1. Konjunkturförändringar och skolresultat : En kvantitativ studie om konjunkturens korrelation med skola och hemförhållanden och dess samband med skolresultat i årskurs 9

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Niina-Maria Viktoria Honkakumpu Gångfeldt; Oskar Walleborn; [2023]
    Nyckelord :Konjunktur Meritvärde Betyg Lärartäthet Arbetslöshet Föräldrars utbildningsnivå Mead Vygotskij;

    Sammanfattning : För att få bra valmöjligheter inom skola och utbildning krävs det att elever uppnår höga betyg. Tidigare forskning visar många olika resultat på faktorer som kan samvariera med elevens betyg, både positivt och negativt. LÄS MER

  2. 2. Skolsituationen för barn med Autism och ADHD : Ur ett föräldrarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Carolina Almeborg; Jessica Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Autism; ADHD; neurodevelopmental disorders; school; teachers; knowledge; Autism; ADHD; NPF; skola; lärare; kunskap;

    Sammanfattning : Skolvägran hos barn med autism är vanligare än hos neurotypiska barn (Munkhaugen et al.,2017) och barn med ADHD riskerar att inte nå godkänt betyg i skolan (Jangmo et al., 2019). Lärares bristande kunskaper om NPF samt otillräckliga anpassningar i skolan har lyfts somorsaker till detta (Anderson, 2020). LÄS MER

  3. 3. Multiplikationstabellen och matematikångest - Finns det något samband mellan elevers grundläggande kunskaper i matematik och deras upplevelse av och känslor inför ämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Moa Hammarberg; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Automatisering; Gymnasieskolan; Diamant; AMAS;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt elevers kunskaper i multiplikationstabellen, deras nivåer av matematikångest samt ifall det finns något samband mellan dessa. Detta har studerats med hjälp av enkäter innehållande både multiplikationstest, frågor rörande matematikångest samt frågor rörande andra eventuellt påverkande faktorer såsom gymnasieprogram, kön, betyg och nivå av inlärd hjälplöshet. LÄS MER

  4. 4. Korrelation mellan betyg och kön kopplat till textuellt användande av adjektiv, handlingsinriktade verb och pronomen i årskurs 6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Annelie Greek; [2019]
    Nyckelord :Betyg; nationella prov; ordvariationsindex; skrivande på mellanstadiet och textanalys;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det är sedan länge känt att pojkar presterar sämre än flickor vilket även forsknings- och PISA- resultat enstämmigt bekräftar. I nuläget vet man inte vad det beror på att pojkar presterar 90% av flickors resultat. LÄS MER

  5. 5. An investigation of the relationship between online activity on Studi.se and academic grades of newly arrived immigrant students : An application of educational data mining

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Akash Menon; Nahida Islam; [2017]
    Nyckelord :Educational data mining EDM ; data mining DM ; Cross Industry Standard for Data Mining CRISP-DM ; Statistical analysis; Multiple linear regression; null-hypothesis; and level of significance.; Utbildningsdatautvinning; Datautvinning; CRISP-DM; Statistisk analys; Multipel linjär regression; nollhypotes och signifikansnivå;

    Sammanfattning : This study attempts to analyze the impact of an online educational resource on academic performances among newly arrived immigrant students in Sweden between the grade six to nine in the Swedish school system. The study focuses on the web based educational resource called Studi.se made by Komplementskolan AB. LÄS MER