Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 152 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Svenska kyrkans anpassning till ett "sekulariserat" samhälle i kris - ett förändrat klimat?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskap; Lunds universitet/Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap

    Författare :Henrik Sjöblom; [2022]
    Nyckelord :Church of Sweden; bishop letters; climate manifest; climate change; crisis management; secularization; Svenska kyrkan; biskopsbrev; klimatmanifest; klimatförändring; krishantering; sekularisering; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : This essay analyses the three climate documents published by the Swedish Council of the Bishops between 1989 and 2019. The documents are analysed from a sociological perspective on religion that focuses on the Church of Sweden's role from a crisis perspective in a secularised society. LÄS MER

  2. 17. På andra sidan gränsen : En studie om upplevelsen av återgång i arbete efter utmattningssyndrom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Minde Passby Wistedt; Anna Linderland; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I studien undersöktes upplevelsen av återgång i arbete efter att ha drabbats av utmattningssyndrom utifrån ett socialpsykologiskt och existentiellt teoretiskt ramverk. Dess utgångspunkt var förståelsen av att drabbas av utmattningssyndrom blir en existentiell kris som tvingar den som drabbats att stå öga mot öga med sina egna begränsningar och att anpassa livet därefter. LÄS MER

  3. 18. En svalkande läsk : En kvalitativ innehållsanalys på Pepsis krishantering på Twitter

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandra Lindström; Hazer Azemi; [2022]
    Nyckelord :Pepsi; kris; varumärke; anseende; ursäkt; Twitter;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: När en kris uppstår för en organisation är image och ett starkt varumärke en viktig del som lätt kan ta skada av krisen. För organisationer är bilden av varumärket en viktig grundpelare, där det finns begrepp som profil, image och identitet (Larsson, 2014:125-127). LÄS MER

  4. 19. Kris i krisen : Om lågstadielärares hantering av samhällskriser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emily Aiderfors; Stina Kilenius; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I en värld där samhällskriser blivit vanligt förekommande, rubbas inte sällan skolans möjlighet att upprätthålla en normal undervisning. Denna studie ger insikt i lärares hantering av samhällskriser i det vardagliga arbetet i klassrummet. LÄS MER

  5. 20. Motståndskraft – I ett inledande och avgörande skede : Framväxten av en ny organisatorisk fördel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rasmus Huldt; Wikström Lucas; [2022]
    Nyckelord :Krishantering; Motståndskraft; Kris; Covid-19-Pandemin; Kriget i Ukraina;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar hur motståndskraft, ett koncept inom krishantering, tar sig uttryck inom en organisation i praktiken och om arbetet med att utveckla motståndskraft medför organisatoriska fördelar. Studien undersöker motståndskraft genom att skapa en analysmodell som arbetsklädesföretaget Fristads analyseras genom. LÄS MER