Avancerad sökning
Visar resultat 16 - 20 av 621 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
16. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER
17. Ett paradigmskifte i den svenska integrationspolitiken? : Den politiska debatten om språk-och kunskapskrav för permanent uppehållstillstånd och medborgarskap i Sverige
Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The following study explores the political debate on integration requirements for permanent residence and citizenship in Sweden between the years of 2000 and 2023. Prior research by Christian Joppke shows that Europe is undergoing a policy trend called civic integration, wherein a large number of countries have introduced various types of requirements for permanent residence and citizenship. LÄS MER
18. Product-development for laser powder bed fusion
Kandidat-uppsats, KTH/ProduktionsutvecklingSammanfattning : This thesis investigates the differences in the design process when developing a product for additive manufacturing (AM) compared to traditional manufacturing methods, such as CNC machining. In recent years, additive manufacturing (AM), including metal-based laser powder bed fusion (L-PBF), has gained popularity, leading to increased adoption by companies. LÄS MER
19. Känslan av sammanhang : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelse av sin skolgång som fått ADHD diagnos senare i livet
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka kvinnors upplevelser av sin skolgång, mer specifikt kvinnor som fått ADHD-diagnos senare i livet. Teori: Studien utgår ifrån en kvalitativ och induktiv ansats med KASAM som teoretisk referensram. LÄS MER
20. Formativ bedömning- ett pedagogiskt verktyg för att utveckla matematikundervisning i årskurs 4–6 ur ett lärarperspektiv
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare på mellanstadiet arbetar med informationen från formativ bedömning i matematikämnet. Vi vill undersöka hur lärare samlar in information för elevers lärande samt hur dess information används för att utforma undervisningen, så att elevens kunskaper i matematik utvecklas. LÄS MER