Sökning: "kunskapssyn musik"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden kunskapssyn musik.

  1. 1. ”Varför ska vi kunna det här?” : En analys av högstadieelevers samtal om musikämnet och musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Emil Lloyd; [2023]
    Nyckelord :Diskursanalys; högstadieelever; musikundervisning; performativitet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har som syfte att, genom en diskurspsykologisk metodansats med diskurspsykologisk inriktning, undersöka vad som karaktäriserar högstadieelevers samtal om musikämnet och musikundervisning. Problematiken ligger i att musiklärare ställs inför utmaningar i en prestationsinriktad skolkultur i vilken elevers inställning till lärande präglas av instrumentell syn på kunskap. LÄS MER

  2. 2. ”Hjälp! Min elev headbangar till musik om blodbad och kyrkobränder” : En kvalitativ intervjustudie om hur musiklärare på kulturskola och gymnasium förhåller sig till samt hanterar metaltexter i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Eskil Hansson; [2023]
    Nyckelord :Music teachers; education; metal; value basis; music text; problem.; Musiklärare; undervisning; metal; värdegrund; musiktext; problem.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur musiklärare på kulturskola och gymna- sium förhåller sig till att undervisa i metal- och hårdrocksgenren utifrån dess textuella innehåll. Studien grundar sig på det hermeneutiska perspektivet och en interpretativistisk kunskapssyn. LÄS MER

  3. 3. Något eget, något nytt, något lånat och någonting skräddarsytt : En kvalitativ intervjustudie om lärares tolkningar av och arbete med skapande i musik- och kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Oskar Östlund; [2021]
    Nyckelord :music-making; creating music; creativity; composing; a hermeneutic perspective; musikskapande; skapande i musik; kreativitet; komposition; hermeneutiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka kulturskolepedagogers uppfattningar om skapande i musikundervisning. Detta har gjorts genom att besvara tre frågeställningar: Hur tolkar kulturskolepedagoger aktiviteten skapande i musikundervisning? Hur beskriver kulturskolepedagoger sitt arbete med skapande i musikundervisning? Vilka hinder ser kulturskolepedagoger för elevers skapande i musikundervisning? Arbetet har haft ett genomgående hermeneutiskt perspektiv och vilar på en interpretativistisk kunskapssyn. LÄS MER

  4. 4. Musikundervisning på språkintroduktionsprogrammet : Musiklärares förutsättningar och pedagogiska utmaningar i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tove Paulin; [2020]
    Nyckelord :språkintroduktion; SPRINT; musik och språk; andraspråksundervisning; musikundervisning; interkulturell pedagogik; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka förutsättningar och utmaningar musiklärare upplever i sin undervisning för nyanlända elever på Språkintroduktionsprogrammet (SPRINT). Förhoppningen är att få en djupare förståelse för vilka metoder musiklärarna använder för språkutlärning, vilka pedagogiska möjligheter och utmaningar som finns i undervisningen för nyanlända elever och hur musiklärarnas utsagor kan förstås ur ett interkulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Vad kan man när man kan läsa noter? : hur erfar gymnasieelever fenomenet notläsning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Marcus Högquist; [2014]
    Nyckelord :notläsning; a prima vista; musikdidaktik; kunskapssyn; elevperspektiv; fenomenografi;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för den här uppsatsen var att undersöka vad som är kunnandet inom fenomenet notläsning. Den här uppsatsen ska ses som ett led i att undersöka detta och syftet med arbetet var att undersöka hur gymnasieelever erfar fenomenet notläsning, och då främst elever med en musikalisk bakgrund inom genrer som i första hand inte använder sig av noter vid instudering av musikaliskt material. LÄS MER