Sökning: "kvalitativ innehållsanalys intervjuer"

Visar resultat 21 - 25 av 4554 uppsatser innehållade orden kvalitativ innehållsanalys intervjuer.

  1. 21. Hjälp oss orka : En studie om att förebygga elevers skolrelaterade stress

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jesper Lysmo; [2024]
    Nyckelord :Förebyggande; hälsofrämjande; skolrelaterad stress; specialpedagog och stöd;

    Sammanfattning : Lysmo, Jesper (2024). Hjälp oss orka – En studie om förebyggande av elevers skolrelaterade stress. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 22. ”Det känns som en grupp som har blivit väldigt orättvist behandlad av samhället.” : En kvalitativ studie av de professionellas uppfattningar och erfarenheter avseende gymnasielagens betydelse och konsekvenser för de ensamkommande unga vuxna

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hussein Al Faham; Linus Rysén; [2024]
    Nyckelord :Gymnasielagen; ensamkommande unga vuxna; de professionella; integration; ontologisk trygghet; strategier;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på hur de professionella, som har erfarenhet av att jobba med ensamkommande unga vuxna som har haft tillfälligt uppehållstillstånd enligt gymnasielagen, uppfattar gymnasielagens betydelse och konsekvenser för de ensamkommande unga vuxnas integration, känsla av trygghet samt strategier för att hantera gymnasielagens krav. Studien är baserad på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med tio professionella. LÄS MER

  3. 23. En eftersatt vård för en utsatt grupp : En kvalitativ intervjustudie av professionellas upplevelser i arbetet med äldre som visar tecken på kognitiv svikt och alkoholmissbruk

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ivan Cavka; Jennie Fillman; [2024]
    Nyckelord :Elder individuals; dementia; cognitive impairment; alcohol misuse; social workers; nurses; qualitative content analysis; social ecological systematic theory; cooperation; evidence.; Äldre personer; demens; kognitiv svikt; alkoholmissbruk; socialarbetare; sjuksköterskor; kvalitativ innehållsanalys; socialekologisk systemteori; samverkan; evidens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur professionella som är verksamma inom socialtjänst, äldrevård och HVB-hem arbetar med individer som visar tecken på kognitiv svikt, demens och alkoholmissbruk. Datainsamlingsmetoden utgjordes av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 24. Differentierad undervisning – Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet : En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emelie Jansson; Anja Hartnor; [2024]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; Extra anpassningar; Motivation; Relationer; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Hartnor, Anja och Jansson, Emelie (2024). Differentierad undervisning: Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet - En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER

  5. 25. Specialpedagogers syn på pedagogers icke-verbala uttryck i utemiljön och dess betydelse för barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Larsson; Therese Granqvist; [2024]
    Nyckelord :Förskolans utemiljö; icke-verbala uttryck; interaktion; specialpedagog; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Studien förväntas bidra till ökad kunskap om specialpedagogens roll och uppdrag i förskolan och en ökad medvetenhet om vikten av pedagogers icke-verbala uttryck. Utifrån detta kan specialpedagogen tänkas anpassa sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet som i sin tur kan skapa en mer stödjande miljö för alla barn i förskolan, oavsett behov av stöd i sin språkutveckling. LÄS MER