Sökning: "kvalitativ intervju meningskoncentrering"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervju meningskoncentrering.

  1. 1. Med hopp om en ljusare framtid och ökat välmående för de unga : Röster från nyckelpersoner i ett nystartat kommunprojekt

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Malin Prestberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Välmående och god hälsa är en mänsklig rättighet. Hälsofrämjande arbete behövspå olika nivåer runt om i samhället för en hållbar utveckling och för att jämna ut existerande skillnader mellan människor. LÄS MER

  2. 2. Att göra läsningen angelägen : Didaktiska möjligheter och hinder i arbetet med att väcka elevers intresse för läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Ekenhill; [2020]
    Nyckelord :didaktik; läsintresse; läslust; förskoleklass till gymnasium; förebyggande specialpedagogik; den didaktiska reliefen;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att bidra med kunskap om möjligheter och hinder i lärares arbete med att skapa läsintresse hos elever med varierad språklig bakgrund och förmåga. Tidigare forskning, internationella och nationella granskningar och rapporter påvisar en trend av ett sjunkande intresse för läsning bland våra elever och forskning kring hur trenden kan vändas efterfrågas. LÄS MER

  3. 3. Speciallärare i teori och praktik : En intervjustudie om speciallärares syn på sitt arbete och utbildningsbakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Virginia Mari; [2019]
    Nyckelord :speciallärare; speciallärarutbildning; professionsteori; intervju; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra till kunskap om specialläraruppdraget och speciallärares arbetsuppgifter. Intentionen var vidare att undersöka uppfattningar hos speciallärare med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling om hur arbetet överensstämmer med deras utbildning och ämnesdidaktiska specialisering. LÄS MER

  4. 4. Relationsskapande på förskolan : Förutsättningar för barnens livslånga lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therese Emanuelsson; Malin Ingeldi; [2019]
    Nyckelord :relationer; anknytning; strukturer; rutiner; trygghet;

    Sammanfattning : Bakgrund Att gå i förskolan är en del av det moderna småbarnslivet i Sverige och mer än hälften av barnen tillhör de yngre åldrarna. Anknytningen det vill säga de nära känslomässiga relationerna är det psykologiska band till de närmaste vuxna personerna, som får växa fram hos barnen. LÄS MER

  5. 5. Lärares tankar om specialpedagogens roll i skolan:Överlappande professioner

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Matilda Rosander; Erika Bettinger; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractDen specialpedagogiska verksamheten i svenska skolor har gått från specialundervisning utanför klassrummet mot en ambition att utveckla verksamheten så att fler elever får det stöd de behöver i sin vanliga klass. De första specialpedagogerna utbildades på 1990-talet och grundtanken med utbildningen; att i skolor få in en resurs med kompetens att utveckla det pedagogiska arbetet i samverkan med lärare, har i dagens skolor inte blivit helt genomsyrande i verksamheten, vilket visar på hur viktigt det är att belysa lärares tankar om situationen. LÄS MER