Sökning: "kvalitativ semistrukturerad intervju resultat"

Visar resultat 16 - 20 av 208 uppsatser innehållade orden kvalitativ semistrukturerad intervju resultat.

  1. 16. Hur elever med annan etnisk bakgrund än svensk upplever lärares attityder. : En kvalitativ studie om hur elever med annan etnisk bakgrund än svensk upplever attityder ifrån lärare.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH

    Författare :Faisur Rahman; Homam Zaoujan; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; habitus; attityder; skola; utanförskap; segregation och diskriminering;

    Sammanfattning : Aim and research questions The purpose of this study is to investigate teachers' attitudes towards students who have an ethnic background other than Swedish. What positive and negative attitudes do the students experience? How are students affected by teachers' attitudes? How are teachers' attitudes towards students expressed? Theory & Method The method used in this study is a semi-structured interview where six respondents have chosen to participate, three respondents from two different high schools. LÄS MER

  2. 17. Förbättringsförslag för digitala lärplattformar i högre utbildning - en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Tim Slutbäck; Martin Nyman; [2023]
    Nyckelord :Structure; design; studies; user experience UX ; user interface UI ; student experience; Struktur; design; studier; user experience UX ; user interface UI ; studieupplevelse;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar problemet med ojämn struktur och design hos lärplattformar, brist på struktur kan innebära svårigheter med att hitta information vilket kan ha negativ påverkan på studenters upplevelser. Därför blev forskningsfrågan: hur kan strukturen och designen på lärplattformar förbättras för att öka studenternas studieupplevelse? Syftet med studien är att belysa de problem och frustrationer som kan uppstå när universiteten använder sig av allt fler digitala verktyg samt sammanställa förbättringsförslag för framtida kurshemsidor. LÄS MER

  3. 18. Litteracitet i förskolan : En undersökning om förskollärarens resonemang och arbetssätt om litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Andersson; Oscar Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :Children s learning and development; preschool teacher; literacy; sociocultural theory.; Barns lärande och utveckling; förskollärare; litteracitet; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärarnas resonemang om litteracitet samt utforska hur de använder sig av litteracitet i sin undervisning för att främja barns utveckling och lärande. Den teoretiska ramen för studien är det sociokulturella perspektivet där fokus ligger kring begreppen kulturella redskap, språk som redskap och den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  4. 19. Specialpedagogisk handledning : Pedagogers förhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pernilla Larsson Holmqvist; [2023]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; förskola; handledning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Larsson Holmqvist, Pernilla (2023). Specialpedagogisk handledning - Pedagogersförhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Special educationalsupervision - Teachers ́approach towards children with special needs in preschool education. LÄS MER

  5. 20. Det är svårt att ta hand om någon som man inte tycker om. En kvalitativ studie om självomhändertagande hos personer med självskadebeteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Johanna Hansen; Anna Stålmark; [2023]
    Nyckelord :självskadebeteende; självomhändertagande; daglig funktionsnivå; funktionsnivå; självmedkänsla; self-harm; self-care; daily functioning; functional disability; self-compassion; Social Sciences;

    Sammanfattning : Research has found that psychiatric patients with deliberate self-harm are less able to self-care. Self-care in a clinical context is a relatively new and under-researched topic. Previous studies have not explored how people who self-injure experience self-care. LÄS MER