Sökning: "kvinnor i skönlitteratur"
Visar resultat 26 - 30 av 45 uppsatser innehållade orden kvinnor i skönlitteratur.
26. Pojkars läsning En intervjustudie om hur man kan öka motivationen att läsa skönlitteratur hos pojkar i högstadieåldern
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Sammanfattning: Studiens syfte var att hitta framgångsfaktorer för att motivera pojkar i högstadiet att läsa skönlitteratur. För att uppnå syftet har vi undersökt vilken inställning pojkar i årskurs 7-9 har till läsning av skönlitteratur. LÄS MER
27. Grammatik på liv och död : En process- och deltagarinriktad textanalys av bästsäljande spänningslitteratur
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Skönlitterära texter bidrar till att definiera vilka sociala identiteter, och därmed könsroller, som är möjliga i samhället (Fairclough 2010:75). Undersökningen syftar till att medvetandegöra hur könsroller, och maktstrukturer mellan dessa, reproduceras genom den grammatiska kodningen av romanpersoner i spänningslitteratur. LÄS MER
28. Om litterära urval och värderingar : En läromedelsanalys med fokus på engelskspråkig skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats var att studera inkluderade skönlitterära författarskap i läromedel avsedda för gymnasieskolans kurser Engelska 5, 6 och 7 med fokus på spridningen över kön och nationalitet. Forskningsfrågorna som studien utgick ifrån var: I vilken utsträckning förekommer författande kvinnor respektive författande män? I vilken utsträckning representeras olika nationaliteter genom inkluderade författare? Om så, vilka särskiljande, värderande eller likställande praktiker går att utläsa i hanteringen av författarskapen utifrån könstillhörighet och nationalitet? De första två frågeställningarna besvarades genom en kvantitativ innehållsanalys, medan den tredje besvarades genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER
29. Äktenskapets symbolik - det manliga och kvinnliga i förändring?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur kärlek, äktenskap och romantiska relationer beskrivs i ett axplock av populärmedia, specifikt skönlitteratur eller s.k. kiosklitteratur. LÄS MER
30. Att göra genus i arenan : En litteraturstudie av gymnasieeleversegenvalda böcker med utgångspunkt igenus och intersektionalitet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Med utgångspunkt i genusteori, intersektionalitet och litteraturteori analyserar denna studie två elevvalda böcker från ett bokprojekt i en gymnasieskola; Hungerspelen av Suzanne Collins och Jag är Zlatan Ibrahimović: min historia av Zlatan Ibrahimović och David Lagercrantz, varav en bok är flickvald och en är pojkvald. Böckerna analyseras utifrån genusperspektiv i förhållande till traditionella könsstereotyper, såsom hur de kvinnliga och manliga karaktärerna beskrivs, hur de talar, hur de påverkas av andra aspekter såsom klass och etnicitet samt hur fördelningen av män och kvinnor ser ut. LÄS MER