Sökning: "lärandemiljö verksamhetsförlagd utbildning handledning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lärandemiljö verksamhetsförlagd utbildning handledning.

  1. 1. Röntgensjuksköterskestudenters erfarenheter och upplevelser av lärande på verksamhetsförlagd utbildning.

    Magister-uppsats,

    Författare :Jwaneh Taher Nezhad; [2022-02-09]
    Nyckelord :Röntgen; student; lärandemiljö; VFU; handledning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Lärandemiljön på en röntgenavdelning är högteknologisk där patienterna undersöks och behandlas med begränsad undersökningstid samtidigt som personalen måste bjuda in patienten till att samtala, samarbeta och delta. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en stor och viktig del i studenternas utbildning där den teoretiska kunskapen ska knytas samman med den praktiska och förbereda studenterna inför deras framtida yrke. LÄS MER

  2. 2. Röntgensjuksköterskestudenters uppfattningar av lärandemiljön på röntgen – en fenomenografisk intervjustudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Emma Robertson; [2019]
    Nyckelord :Fenomenografi; Handledning; Lärandemiljö; Röntgen; Student; Uppfattningar; VFU;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den verksamhetsförlagda utbildningen är en stor och viktig del i studenternas utbildning för att förbereda dem för framtida yrke. På en röntgenavdelning är lärandemiljön högteknologisk där patienterna undersöks och behandlas under en kortare tid. LÄS MER

  3. 3. HUR LÄRANDET PÅVERKAS UNDER VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING : En kvalitativ intervjustudie om sjuksköterskestudenters upplevelser.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Carolina Borslöv; Emelie Persson; [2017]
    Nyckelord :Lärande; verksamhetsförlagd utbildning; upplevelser; intervjuer.;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att den framtida sjuksköterskan ska uppnå professionell kompetens är denverksamhetsförlagda utbildningen, VFU, en viktig del i utbildningen. Ett flertal faktorer påverkar studenters upplevelser under VFU:n vilka i förlängningen leder till olika nivåer av lärande. LÄS MER

  4. 4. Upplevelsen av att handleda sjuksköterskestudenter i omvårdnadsprocessen på en akutvårdsavdelning : en intervjustudie

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Lottie Hasselrot; [2015]
    Nyckelord :Emergency ward; Precepting; Student nurses; Nursing process; Experience; Akutvårdsavdelning; Handledning; Sjuksköterskestudenter; Omvårdnadsprocessen; Upplevelse;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Att arbeta i svensk hälso- och sjukvård idag innebär att arbeta i en balans mellan stressiga och stimulerande arbetssituationer. I sjuksköterskors arbetsuppgifter ingår det, utöver de arbetsuppgifter som utförs inom ens verksamhet, att handleda sjuksköterskestudenter. LÄS MER

  5. 5. Handledning av specialistsjuksköterskestudenter inom intensivvård : faktorer av betydelse för student och handledare

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Charlott Rajkovic; [2013]
    Nyckelord :Critical care; clinical education; postgraduate nursing education; precepting; Handledning; intensivvård; specialistsjuksköterskeutbildning; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Att handleda specialistsjuksköterskestudenter ställer höga krav på handledaren eftersom de handleder en sjuksköterska med yrkeserfarenhet. Studenten har hamnat i ett helt nytt sammanhang och befinner sig återigen på novisstadiet. Handledningen kan utmanas på flera sätt, både positivt och negativt, i den unika intensivvårdsmiljön. LÄS MER