Sökning: "Precepting"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Precepting.

  1. 1. ”Sociala kunskaper, det kan ju kanske inte jag lära ut...” : En kvalitativ studie om vad sjuksköterskehandledare anser att studenter bör ha för kunskaper, förmågor och attityder.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sara Grönlund; [2023]
    Nyckelord :habitus; nurse; nursing students; precepting; knowledge; assessment; identity; clinical practice; habitus; sjuksköterska; sjuksköterskestudenter; sjuksköterskehandledare; kunskap; bedömning; identitet; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Sjuksköterskehandledare bedömer och handleder studenter på den verksamhetsförlagda utbildningen, något som ingår i deras arbetsuppgifter. Syftet med studien var att få en djupare förståelse om vad handledare anser att en student ska ha för kunskaper, förmågor och attityder. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors upplevelser av att handleda studenter : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Ilirjana Sefa; Elin Karlström; [2021]
    Nyckelord :experience; literature review; nurse; preceptorship; student; handledning; litteraturöversikt; sjuksköterska; student; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskor har en viktig roll vid handledning av sjuksköterskestudenter, då studenter självständigt ska kunna ge en god omvårdnad i deras framtida yrkesroll. För att handledningen ska kunna bli optimal, behövs kunskap om hur sjuksköterskor upplever rollen som handledare för studenter. LÄS MER

  3. 3. Handledares olika uppfattningar om sin roll. En fenomenografisk intervjustudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Heléne Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Handledare; handledarskap; rollmodell; sjuksköterskestudent; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Behovet av kompetenta handledare som ser handledning som en attraktiv arbetsuppgift ökar stadigt allteftersom fler sjuksköterskestudenter går ut för att göra sin VFU. För att få svar på frågan hur stöd och kompetensutveckling för dessa handledare skulle kunna bli bättre behöver kunskap inhämtas om handledares syn på den egna handledarrollen. LÄS MER

  4. 4. Peer learning under specialistsjuksköterskeutbildningen inom intensivvård : - ett handledarperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Pia Axelsson; Charlott Rajkovic; [2015]
    Nyckelord :clinical education; critical care; peer learning; postgraduate nurse education; preceptorship; handledning; intensivvård; peer learning; specialistsjuksköterskeutbildning; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Peer learning är en handledningsmetod, som tydliggör anknytningen mellan teoretisk och praktisk kunskap samtidigt som ett större antal studenter kan erbjudas verksamhetsförlagd utbildning. Därför vore det av intresse att undersöka om det är en tillämpar metod i specialistsjuksköterskeutbildningen mot intensivvård. LÄS MER

  5. 5. Upplevelsen av att handleda sjuksköterskestudenter i omvårdnadsprocessen på en akutvårdsavdelning : en intervjustudie

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Lottie Hasselrot; [2015]
    Nyckelord :Emergency ward; Precepting; Student nurses; Nursing process; Experience; Akutvårdsavdelning; Handledning; Sjuksköterskestudenter; Omvårdnadsprocessen; Upplevelse;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Att arbeta i svensk hälso- och sjukvård idag innebär att arbeta i en balans mellan stressiga och stimulerande arbetssituationer. I sjuksköterskors arbetsuppgifter ingår det, utöver de arbetsuppgifter som utförs inom ens verksamhet, att handleda sjuksköterskestudenter. LÄS MER