Sökning: "lärandet ute"

Visar resultat 11 - 15 av 66 uppsatser innehållade orden lärandet ute.

  1. 11. “Det är sinnesjukt” En jämförande studie mellan barnskötare, förskollärare och förskolechefer om barngruppens storlek kopplat till omsorg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :rebecka svensson; Isabelle Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :anknytning; barngruppens storlek; kunskapskapital; omsorg; profession; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i facebookgruppen Förskoleupproret, som tar upp problematiken kring stora barngrupper väcktes ett intresse. I det intresset valdes ett fokus på stora barngrupper kopplat till omsorg, med tanke på ett nytt läroplansförslag som nu ligger ute på Skolverkets hemsida. LÄS MER

  2. 12. Kooperativt lärande i klassrummet – ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mariana Bladh; Sanna Lindqvist; [2018]
    Nyckelord :Cooperative; Cooperative learning; Kooperativt lärande; Learning to cooperate; Learning together; Samarbete; Samarbetsinlärning; Samlärande;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med vår studie är att undersöka hur lärare använder sig av kooperativt lärande ute i skolorna och i vad mån kooperativt lärande bidrar till språk-och kunskapsutveckling. Vår undersökning bygger på en kvalitativ metod och etnografisk studie, i vårt fall klassrumsobservationer. LÄS MER

  3. 13. Lärande i en mångkulturell förskola : En kvalitativ studie av förskollärares syn på hur de arbetar i en mångkulturell förskola.

    M1-uppsats,

    Författare :Emelie Klein; Rahma Alkinani; [2018]
    Nyckelord :flerspråkighet; mångkulturell förskola; inkludering; förskollärare; redskap; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta del av förskollärares uppfattningar om hur det är att arbeta i mångkulturella förskolor och hur förskollärare inkluderar och möjliggör lärandet för flerspråkiga barn samt vilka redskap förskollärare använder sig av. Studien bygger på fenomenografisk metod och kvalitativa intervjuer där sex förskollärare från tre olika enheter intervjuas enskilt. LÄS MER

  4. 14. Hur ser den sociala interaktionen i rastmiljöer ut? : En studie om elevernas tillvaro på rasten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annica Eliasson; Emelie Sundkvist; [2018]
    Nyckelord :Lärmiljö; kamrat; kompis; otrygg; rast; rastaktivitet; rastvärd; social interaktion; skolgård; trygg.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att beskriva elevers och pedagogers uppfattningar om den sociala interaktionen i rastmiljöer vid två skolor. Denna studie har tolkats ur ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 15. När närmiljön tar plats i NO-undervisningen – en intervjustudie med lärare på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anjali Lambrin; Linda Larsson; [2017]
    Nyckelord :intervjuer; lågstadielärare; NO-undervisning; närmiljö; praktiskt lärande;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med examensarbetet är att undersöka om lärare använder sin skolas närmiljö i NO- undervisningen och i så fall i vilken utsträckning. Vi har även intresserat oss för om närmiljöns utformning påverkar hur den används och hur ett praktiskt lärande i närmiljön kan se ut. LÄS MER