Sökning: "lärare genom tiderna"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden lärare genom tiderna.

  1. 1. Nationella minoriteter; erkända men relativt okända : en studie av so-lärares relation till de nationella minoriteterna i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Cederqvist; [2023]
    Nyckelord :Kompetens; Nationella minoriteter; Samhällsansvar; Samhällskunskap; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Sveriges fem nationella minoriteter (samer, romer, judar, sverigefinnar och tornedalingar) omskrivs i såväl skolans styrdokument som i svensk lagstiftning. Aktuell studie syftar till att utifrån en fenomenografiskt inspirerad metodologi, genom intervjuer, undersöka hur lärare uppfattar sin kompetens om de nationella minoriteterna, hur man didaktiskt arbetar med området samt hur man förhåller sig till den nya läroplanen och samhällsansvaret. LÄS MER

  2. 2. Där och då, här och nu! : -En studie i hur lärare skapar en inkluderande historieundervisning i grundskolans lägre årskurser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Sköld; [2023]
    Nyckelord :historia; inkludering; 1–3;

    Sammanfattning : Vårt samhälle och våra värderingar är starkt påverkade av vår historia. För att elever ska få en djupare förståelse av samhället behöver de få en överblick över hur det har utvecklats genom tiderna, vilket innebär att de måste få ett historiemedvetande. LÄS MER

  3. 3. Hur ska vi samverka när de inte vet vem jag är? : - En kvalitativ studie om skolkuratorers uppfattning om samverkan mellan dem och lärare inom grundskolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Olsson Hamberg; [2022]
    Nyckelord :Samverkan; skolkuratorer; lärare; elevhälsa; hälsofrämjande arbete; interprofessionell samverkan; skola;

    Sammanfattning : Det rapporteras om att barn och unga psykiska ohälsa blir sämre och sämre. I arbetet medbarn och unga psykiska hälsa står skolan som en viktig aktör och med olika professioner sommöter eleven. Läraren är den som möter de unga varje dag och skolkuratorn besitter kunskapom att stötta kring psykosocial problematik. LÄS MER

  4. 4. Kartan, eleverna och läraren : En undersökning av geografiundervisningen kring kartor och rumslig uppfattning och dess digitala inslag.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hannah Darius; [2021]
    Nyckelord :children’s´ mapping; spatial perception; digitalization; TPACK; barns geografi; rumslig uppfattning; digitalisering; TPACK;

    Sammanfattning : Geografin, kartan och vårt samhälle blir alltmer digitaliserade. Vi lever i en globaliserad värld och kan ta del av stora delar av världen genom våra olika digitala hjälpmedel hemma från soffan. LÄS MER

  5. 5. Relationer i textilslöjden : En intervjustudie om textillärares relationer med sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Erica Håll; [2021]
    Nyckelord :Motivation; kreativitet; lärande;

    Sammanfattning : Relationer mellan elever och lärare är alltid av stor betydelse i klassrummet, både för elever och lärare och utgångspunkten för den här studien har därför varit vilken betydelse relationerna har i textilslöjden och hur textilslöjdslärare ser på relationsskapande. Genom intervjuer av sex textilslöjdslärare har material samlats in och syftet med den här studien har varit att sammanfatta hur textilslöjdslärare ser på möjligheterna till relationsskapande med sina elever, hur de gör för att skapa goda relationer och hur de värderar sina relationer med eleverna. LÄS MER