Sökning: "lärare liu"

Visar resultat 26 - 30 av 1089 uppsatser innehållade orden lärare liu.

  1. 26. Mötet mellan lärare och elev : Martin Bubers filosofi applicerad på den nutida pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Dan Berg; [2023]
    Nyckelord :Meeting; pedagogy; authenticity; focal point; relations; Möte; pedagogik; autenticitet; brännpunkt; relationer;

    Sammanfattning : Den relationella pedagogiken är svårformulerad. Därtill är den svår att undersöka empiriskt. Martin Bubers dialogfilosofi ger dock ett väl genomtänkt stöd för teoribildningen och diskussionen om den relationella pedagogik som jag applicerar på den nutida svenska skolan. LÄS MER

  2. 27. Hållbar utveckling i Bosnien och Hercegovinas gymnasieskolor : En uppsats om hur hållbar utveckling appliceras i Bosnien och Hercegovinas gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Hana Suta; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar utgångspunkt i Bosnien och Hercegovina (BiH) och undersöker hur hållbar utveckling undervisas i gymnasieskolor. Inom hållbar utveckling tillämpas även agenda 2030 och de 17 globala målen. LÄS MER

  3. 28. Inkludering av barn i behov av särskilt stöd på fritidshemmet : En fenomenografisk studie av lärare i fritidshems uppfattningar om anpassningar för att främja inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Göran Lensson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; anpassningar; lärare i fritidshem; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar anpassningar som de gör i sitt arbete för att främja inkludering av barn i behov av särskilt stöd. men också att undersöka vilka hinder och möjligheter de uppfattar i arbetet med inkludering. LÄS MER

  4. 29. Problematisk samverkan kring skolfrånvaro : En diskursteoretisk fokusgruppsstudie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mia Fredrika Wolinder Nycander; [2023]
    Nyckelord :collaboration; problematic school absence; discourse; focus groups; comprehensive school; social services; child- and youth psychiatry.; samverkan; problematisk skolfrånvaro; diskurs; fokusgrupper; grundskola; socialtjänst; barn-och ungdomspsykiatri.;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar undersöka hur samverkan som medel framstår i arbetet med problematisk skolfrånvaro ur ett professionsperspektiv, men även hur yrkeskategorierna identifierar sig själva och andra i uppdraget att samverka. Underlättar, engagerar och ökar effektiviteten med samverkan såsom Skolverket (2009) påstår eller upplevs direktivet som ett hinder? För att nå en djupare förståelse av fenomenet samverkan har kvalitativa fokusgrupper genomförts med socialtjänstens socionomer, skolkuratorer, specialpedagoger och lärare. LÄS MER

  5. 30. En studie om lärares ledarskap i klassrummet

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Prema Jägervang; Vivi Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Lärares ledarskap; samhällets påverkningar; relationer; interaktion.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur lärares ledarskap i klassrummet ter sig, samt hur 8 lärareser på sin roll när det gäller ledarskap i klassrummet och sociala relationer med elever. Som metodanvände vi oss av kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER