Sökning: "lärare på 1800-talet"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden lärare på 1800-talet.
1. Bildämnets syfte - då och nu : En studie av bildämnets förändring med avseende på syfte och tid
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie handlar om hur ämnet bild har förändrats, från att ämnet infördes i skolan som teckning på 1800-talet till idag. Frågorna som ställs i studien är hur syftet med bildämnet har utvecklats, och hur undervisningstiden för ämnet har förändrats, sedan folkskolans införande. LÄS MER
2. Kyrkoherdens förändrade funktion : En studie om kyrkoherdefunktionen utifrån kyrkomötesprotokoll från det att relationsförändringarna kyrka – stat började utredas fram till 2020-talet
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : The decision to investigate the relations between the Church of Sweden and the Swedish state was taken in 1956 and the decision was built on the law of religious freedom from 1951. The historical close relation needs to be revised. LÄS MER
3. En hårfin gräns mellan lek och undervisning : En studie av förskollärares beskrivningar av undervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Undervisning är ett nygammalt begrepp inom förskolan, begreppet har funnits sedan förskolan startade i Sverige på 1800-talet. Efter revideringen av läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) har begreppet fått en starkare framtoning, vilket medfört att förskollärare fått större krav på sig (Skolverket, 2018). LÄS MER
4. ”Skönt ibland fast förfärligt trist” : En studie om bildlärares syn på läromedel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna studie är att kritiskt granska bildlärares syn på läromedel och dess roll i bildämnet. De frågeställningar som besvaras i undersökningen är hur lärare definierar läromedel, på vilket sätt de använder läromedel i sin undervisning och planering och hur lärare tänker på läromedel i relation till bildämnet. LÄS MER
5. PLANERA MED LITE TID OCH STORT INNEHÅLL : - Terminsplanering i ämnet Hem- och konsumentkunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Bakgrund: Hem- och konsumentkunskap är grundskolans minsta ämne sett till undervisningstid. Ämnets centrala innehåll styr vilket stoff som skall behandlas. Det centrala innehållet har genomgått stora förändringar gällande dess komplexitet och omfattning sen införandet på 1800-talet. Timplanen har inte utökats följaktligen. LÄS MER