Sökning: "lärares syn på inkludering"

Visar resultat 16 - 20 av 83 uppsatser innehållade orden lärares syn på inkludering.

  1. 16. Kooperativa lärandets användbarhet inom läs- och skrivutveckling : En kvalitativ studie om lärares syn på användbarheten av kooperativt lärande som arbetsmetod inom läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Kempe; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; läs- och skrivutveckling; läsförståelse; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet är att få en bättre förståelse för metoden kooperativt lärande och dess användbarhet inom läs- och skrivutvecklingen genom att ta del av lärares erfarenheter av att använda sig av metoden i sin undervisning. Studien är en kvalitativ intervjustudie där tre verksamma lärare i årskurs F-3 intervjuades för att ta del av erfarenheter och åsikter. LÄS MER

  2. 17. Några lärares/speciallärares kunskap om Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i grundsärskolan : hur används AKK för inkludering i skolmiljön?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ylva Andersson; Erika Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; Inkludering av elever; Kommunikation; Lärare i grundsärskola Speciallärare i grundsärskola; Molanders teori om kunskap i handling;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna studie behandlar området kommunikation i grundsärskolan. Syftet med studien var att ta vara på verksamma lärare/speciallärares kunskap om och nyttan av Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) i grundsärskolan samt att undersöka hur de genom användningen av AKK som verktyg skapar förutsättningar för elevers inkludering i skolmiljön. LÄS MER

  3. 18. "Det måste ju funka för alla, så alla känner sig delaktiga..." : En studie om fritidslärares resonemang om inkludering och anpassningar i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Axelsson Gunnarsson; Anna Magnusson; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; inkludering; anpassningar; särskilt stöd; kulturell mångfald; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och klargöra hur fritidspersonal arbetar med inkludering, relationsarbete och specialpedagogiska anpassningar i fritidshemmet. Studien synliggör fritidspersonalens attityder om anpassningar och elevernas syn på deras lärares inkluderings- och relationsarbete. LÄS MER

  4. 19. En studie om hur lärare i skolans yngre år ser på tematisk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Johanna Bergengren; Sophie Schiebler; [2021]
    Nyckelord :Inkludering; Lustfyllt lärande; Tematisk undervisning; Yngre år;

    Sammanfattning : Abstract Denna studie kommer att undersöka, belysa och diskutera den tematiska undervisningen utifrån ett lärarperspektiv i de yngre åren, årskurs 1–3. Syftet är att belysa lärares syn på denna undervisningsmetod i historieämnet samt vilka för- och nackdelar som kan finnas. LÄS MER

  5. 20. Inkludering i läs- och skrivundervisning : - En kvalitativ studie om vad lärare gör för att öka inkludering och delaktighet samt hur elever i årskurs 2-3 upplever inkludering och delaktighet i läs- och skrivundervisningen

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Helander; Annelie Silfvast; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; inkludering; inlärningsmiljö; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : I skolan ska alla elever inhämta och utveckla kunskaper och få det stöd de behöver för att utvecklas mot kunskapsmålen så långt det är möjligt. Att ge elever möjlighet att utveckla den kommunikativa förmågan genom att samtala, läsa och skriva gör att eleven får tilltro till sin språkliga förmåga vilket är viktigt både för lärande, språk och identitetsutveckling. LÄS MER