Sökning: "lärares syn på inkludering"
Visar resultat 11 - 15 av 83 uppsatser innehållade orden lärares syn på inkludering.
11. DEMOKRATIUPPDRAGET I GYMNASIESKOLAN : Lärares syn på demokratiuppdraget i gymnasieskolan.
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att undersöka hur gymnasielärare på svenska gymnasieskolor i Västerås undervisar i olika ämnen om demokratiuppdraget som varje lärare har som uppdrag. Syftet var vidare att undersöka hur dessa gymnasielärare praktiskt tillämpar demokratiuppdraget. LÄS MER
12. ”Att anpassa undervisningen har på senare år blivit en förutsättning för att få en lyckad undervisning som når fram till alla” : En kvalitativ enkätstudie om lärares syn på och förhållningssätt till inkludering och jämlikhet i ämnet idrott och hälsa.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Lärare har i uppdrag att skapa en inkluderande och jämlik undervisning för alla elever. Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse kring lärares syn på och förhållningssätt till inkludering och jämlikhet i skolämnet idrott och hälsa. LÄS MER
13. Inkluderande arbetssätt i förskolan : En studie om förskollärares kunskap och syn på möjligheter till inkludering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Förskolan ska arbeta inkluderande och stöttande för att alla barns rättigheter ska uppmärksammas. Varje individ har rätt till att utvecklas och bli inkluderade i barngruppen efter sina egna förutsättningar. LÄS MER
14. Inkludering i matematikundervisning : En kvalitativ intervjustudie om lärares arbete för en inkluderande matematikundervisning i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Studiens övergripande syfte är att belysa F-3 lärares inställning och arbete med en inkluderande undervisning i matematik. För att undersöka lärares arbete har kvalitativa, semistrukturerade intervjuer genomförts. Deltagarna i studien bestod av fyra klasslärare med utbildning för att undervisa i årskurserna F-3. LÄS MER
15. "Hur kan jag hjälpa dig?" : Lärares syn på inkludering och hantering av elever i beteendesvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Det finns vissa oklarheter kring hur lärare ska hantera det ökade ordningsstörande beteendet i den svenska skolan i förhållande till inkluderingstanken. Nya delar i skollagen ger å ena sidan lärare större rätt att ingripa fysiskt vid ordningsstörande beteende samt att agera genom disciplinära åtgärder. LÄS MER