Sökning: "lärares syn på inkludering"

Visar resultat 11 - 15 av 83 uppsatser innehållade orden lärares syn på inkludering.

  1. 11. DEMOKRATIUPPDRAGET I GYMNASIESKOLAN : Lärares syn på demokratiuppdraget i gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Salam Rabie; Andrina Benjamin; [2022]
    Nyckelord :Demokratiuppdrag; gymnasielärare; gymnasieskola; elitdemokrati; deltagardemokrati; allmän demokrati.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att undersöka hur gymnasielärare på svenska gymnasieskolor i Västerås undervisar i olika ämnen om demokratiuppdraget som varje lärare har som uppdrag. Syftet var vidare att undersöka hur dessa gymnasielärare praktiskt tillämpar demokratiuppdraget. LÄS MER

  2. 12. ”Att anpassa undervisningen har på senare år blivit en förutsättning för att få en lyckad undervisning som når fram till alla” : En kvalitativ enkätstudie om lärares syn på och förhållningssätt till inkludering och jämlikhet i ämnet idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Sandra Anna Thour; Maikel Odicho; [2022]
    Nyckelord :idrott och hälsa; inkludering; jämlikhet; social rättvisa; läroplansteori; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Lärare har i uppdrag att skapa en inkluderande och jämlik undervisning för alla elever. Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse kring lärares syn på och förhållningssätt till inkludering och jämlikhet i skolämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 13. Inkluderande arbetssätt i förskolan : En studie om förskollärares kunskap och syn på möjligheter till inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Patricia Szulc; Malin Hansson; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; inkludering; särskilt stöd; barn i behov av särskilt stöd; samverkan; specialpedagog;

    Sammanfattning : Förskolan ska arbeta inkluderande och stöttande för att alla barns rättigheter ska uppmärksammas. Varje individ har rätt till att utvecklas och bli inkluderade i barngruppen efter sina egna förutsättningar. LÄS MER

  4. 14. Inkludering i matematikundervisning : En kvalitativ intervjustudie om lärares arbete för en inkluderande matematikundervisning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Lina Frykberg; [2022]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; Inkludering; Kooperativt lärande; Matematik; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att belysa F-3 lärares inställning och arbete med en inkluderande undervisning i matematik. För att undersöka lärares arbete har kvalitativa, semistrukturerade intervjuer genomförts. Deltagarna i studien bestod av fyra klasslärare med utbildning för att undervisa i årskurserna F-3. LÄS MER

  5. 15. "Hur kan jag hjälpa dig?" : Lärares syn på inkludering och hantering av elever i beteendesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sandra Markström; Tobias Markström; [2022]
    Nyckelord :Ordningsstörande beteende; relationskompetens; ledarskap; specialpedagogiska perspektiv; tvålärarsystem;

    Sammanfattning : Det finns vissa oklarheter kring hur lärare ska hantera det ökade ordningsstörande beteendet i den svenska skolan i förhållande till inkluderingstanken. Nya delar i skollagen ger å ena sidan lärare större rätt att ingripa fysiskt vid ordningsstörande beteende samt att agera genom disciplinära åtgärder. LÄS MER