Sökning: "lärmiljöer högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden lärmiljöer högskola.

  1. 1. God lärmiljö på fritidshemmet : En intervjustudie med fritidshemspersonal och specialpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Petra Bos; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; fritidshem; god lärmiljö; relationer; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Studien handlar om lärare i fritidshem, specialpedagoger och god lärmiljö samt elever i behov av särskilt stöd som är inskrivna och inkluderade på fritidshemmen. Ämnet är aktuellt då det under senare tid skrivits litteratur som riktar sig till fritidshemmet utifrån perspektivet god lärmiljö. LÄS MER

  2. 2. Lärmiljöns inverkan på matematiklärande ur elevperspektiv : "…och sedan är jag typ stolt över mig att jag har jobbat i en hel lektion med matten.”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nicole Bohac; Tereza Laxhed; [2021]
    Nyckelord :elevperspektiv; lärmiljö; matematiksvårigheter; speciallärarstöd; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Behovet av stöd i matematik ökar för elever under högstadiet enligt Statistiska Centralbyrån. För att anpassningar ska lyckas behöver de individuella behoven av lärmiljö förstås. Men elevers röster hörs sällan i frågor som rör lärmiljö och matematiklärande vilket innebär att förståelse för elevperspektivet brister. LÄS MER

  3. 3. “Alla människor har rätt att finnas, alla människor har rätt att synas” : – Om integrering av elever i grundskolan och grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingela Sjögren; Hanna Lindahl; [2020]
    Nyckelord :funktionsnedsättningar; integrering; intervjustudie; skolformers lärmiljö; specialpedagogiska perspektiv; stödinsatser;

    Sammanfattning : Alla elever ska ges goda möjligheter till utveckling och lärande samt en likvärdig utbildning oavsett i vilken skolform de undervisas. För elever med exempelvis intellektuell funktionsnedsättning eller svag teoretisk begåvning kan integrering i annan skolform bli aktuell. LÄS MER

  4. 4. Tysta barn i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med att stötta tysta barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tarja Jokela; Paulina Bago; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; förskollärare; kommunikation; tysta barn; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare arbetar i praktiken med tysta barns språkutveckling i förskolan, men också vilka utmaningar som förskollärare möter i detta arbete. Nio semistrukturerade intervjuer genomfördes i denna kvalitativa studie. LÄS MER

  5. 5. "Det var ingen som tänkte på de här barnen" : Placering i sexårsverksamhet för barn med en intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Aspholme; Maria Ternander; [2020]
    Nyckelord :förskola; intellektuell funktionsnedsättning; kvalitativ fallstudie; placering i sexårsverksamhet; relationer; övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vad som ligger till grund för placering i sexårsverksamhet för barn med en intellektuell funktionsnedsättning. Studien har riktats till vårdnadshavare och professioner som varit involverade i en sådan process. LÄS MER