Sökning: "läroboksundervisning"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet läroboksundervisning.

  1. 1. Laborativ problemlösning för lust och lärande : En studie om undervisning genom laborativ problemlösning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Frida Hultenius; Hanna Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Laborativ problemlösning; laborativa arbetssätt; problemlösning; variationsteorin; läroboksundervisning; lustfullt lärande; matematikundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Problemlösning beskrivs ofta både som en metod och ett mål inom matematiken. Vi anser, liksom flera forskare, att laborativ problemlösning gynnar yngre elevers utvecklande av problemlösningsförmågan. Vår uppfattning är dock att det råder ett klimat där läroboksundervisningen styr matematikundervisningen på många skolor. LÄS MER

  2. 2. Matematik i två arbetsätt : En studie om elevers uppfattningar av enskilt arbete i lärobok och problemlösning i grupp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Fundberg Meläng; [2013]
    Nyckelord :läroboksundervisning; problemlösning; uppfattningar; intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att jämföra och analysera elevers uppfattningar av två arbetsätt i matematikundervisningen. Arbetsätten är: enskilt räknande i lärobok och problemlösning i grupp. Detta undersöks med hjälp av intervjuer av tio elever i skolår 5. LÄS MER

  3. 3. Elevers tankar kring matematikundervisning : En jämförelse mellan läroboksbaserad och laborativ undervisning

    M1-uppsats, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Bengt Westman; Mattias Djurvall; [2011]
    Nyckelord :Laborationer; elevperspektiv; måluppfyllelse.;

    Sammanfattning : I studien jämförs elevers tankar och upplevelser av två olika sätt att arbeta i matematik – läroboksbaserad undervisning och laborationer. Jämförelsen görs utifrån tre teman – rolighet, nytta inför prov och förståelse. LÄS MER

  4. 4. Synen på engelskundervisning i årskurs 9 hos en lärare och fem elever : Med fokus på val, användning och utvärdering av läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Catharina Bergman; Lada Eriksson; [2010]
    Nyckelord :Teaching aids; textbooks; individual education; evaluation; Läromedel; läroböcker; individanpassad undervisning; utvärdering; betyg;

    Sammanfattning : Läraren står inför ett stort utbud och stora möjligheter till variation i användningen av läromedel idag. Vilka läromedel som väljs i undervisningen beror på olika ramfaktorer såsom elevgruppen, deras prestationsförmåga, intresse, motivation, tid och skolans ekonomiska resurser. LÄS MER

  5. 5. Läroboken, en trygghet för lärare och elever! - en studie av lärare och elevers inställning till lärobokens användande i matematikundervisningen i skolår 4 och 5

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Madeleine Bruhn; Kristina Mårtensson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur betydelsefull läroboken är i matematikundervisningen. Undersökningen bygger på en kvalitativ och en kvantitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer av fyra lärare, samt ett frågeformulär riktat till elever i skolår 4 och 5. LÄS MER