Sökning: "läromedel modersmål"

Visar resultat 31 - 35 av 46 uppsatser innehållade orden läromedel modersmål.

  1. 31. SFI-läromedel - för vem? : En studie av hur målgruppens språkliga och kulturella bakgrunder tillvaratas i läromedel i svenska för invandrare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Ambjörnsson; [2016]
    Nyckelord :Sfi; läromedel; språkinlärning; modersmål; flerkulturella erfarenheter;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 32. Kurslitteraturutmaningar inom modersmålsundervisning i spanska : En granskning av kurslitteraturanvändning i modersmålsundervisning i spanska i Sverige

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Gabriela González Toledo; [2016]
    Nyckelord :modersmål; kurslitteratur; spanska; läromedel; digitala resurser; läroböcker;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att undersöka användning av kurslitteratur i modersmålsundervisning i spanska i Sverige med utgångspunkt att svara på frågeställningen om det finns specifikt inriktad kurslitteratur för modersmålsundervisningen i spanska. Som en del i detta undersökte uppsatsen också vilka kriterier som ligger bakom valet av läromedel i modersmålsundervisningen samt hur de läromedel som idag används upplevs täcka kraven från läroplanen. LÄS MER

  3. 33. Från en isolerad färdighetsträning till en sociopolitisk konstruerad skrivpraktik- En studie om skriftspråksutveckling i läromedel i Svenska, Svenska som andraspråk och Arabiska som modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Omeich; [2015]
    Nyckelord :Arabiska; Modersmål; Skriftspråk; Svenska; Svenska som andraspråk; Skrivpedagogik; Läromedel;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks skrivuppgifter i tre läromedel: Svenska impulser 1 (2008) som används i Svenska kurs 1, Språkporten- Svenska som andraspråk 123 (2012) menad att användas i Svenska som andraspråk i kurs 1, 2 och 3 och ālqrāa ālārabīā (2013) som används i Arabiska som modersmål i kurs 1. Syftet med studien är att synliggöra läromedlens skrivideologier och vilka förutsättningar som dessa ger för elevers skriftspråksutveckling samt vilken kunskapssyn som konstrueras utifrån skrivuppgifterna och hur det vidare konstruerar den avsedda målgruppen. LÄS MER

  4. 34. Att få ihop ekvationen: gymnasieelevers förståelse av flerordsenheter i läromedelstexter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Maria Johns; [2015]
    Nyckelord :idiomatiska uttryck; flerordsenheter; svenska som andraspråk; läromedel; andraspråkselever; kollokationer; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker gymnasieelevers förståelse av flerordsenheter, det vill säga idiomatiska uttryck och kollokationer, i läromedelstexter i samhällskunskap och historia på gymnasiet. Syftet är att undersöka ett antal flerordsenheter från läromedelstexterna för att se hur väl dessa uttryck förstås av elever som läser svenska som andraspråk 1, respektive svenska 1. LÄS MER

  5. 35. En översikt av modersmålsundervisning i arabiska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Butheina Almahmoud; [2014]
    Nyckelord :arabiska språket; modersmål; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ge en överblick av hur en modersmålsundervisning i arabiska bedrivs i nutid. Studien omfattar två undersökningar som ger en bild av det granskade området. LÄS MER