Sökning: "läromedel no"
Visar resultat 6 - 10 av 117 uppsatser innehållade orden läromedel no.
6. Sekularisering - en definitionsfråga? : En kvalitativ innehållsanalys av hur läromedel framställer sekularisering
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologiSammanfattning : Today Sweden is one of the most secularized countries in the world and almost nowhere do so few believe that traditional religion plays a role in their lives. The purpose of this study is to investigate and analyze how secularization is portrayed in nine selected textbooks intended for middle school education and also to analyze how this result can be understood from two perspectives: secularization and modernization. LÄS MER
7. Praktiska moment i teknik på gymnasiet : En studie om hur läromedel och elever förhåller sig till de praktiska momenten i teknikundervisningen på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Drygt 20 år sedan återinfördes teknikprogrammet på den svenska gymnasieskolan. Programmet har fem olika inriktningar, gemensamt för alla dessa är ämnet teknik. Ämnet består av tre kurser, varav en är obligatorisk på teknikprogrammet. LÄS MER
8. Läroboken -hur den formar undervisningen. : En undersökning om hur lärare väljer ut läroböckerför sin undervisning i ämnet svenska för årskurs 1 - 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Skolan har ett stort uppdrag i att utbilda våra barn och ungdomar. Vilket material som en lärare väljer att använda i sin undervisning är upp till respektive lärare och behöver noga väljas ut. Detta eftersom det inte är någon statlig kontroll på läromedel. LÄS MER
9. Är läromedel i NO anpassade till andraspråkselever i låg- och mellanstadiet? : En läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien baseras på en kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter i de naturorienterande ämnena för årskurs 1–3 samt årskurs 4 och 5. Syftet med studien var att belysa om läromedel i NO är anpassade för elever som läser svenska som andraspråk. LÄS MER
10. Pengar som undervisningsmaterial i ett kontantlöst samhälle
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare har för erfarenheter av pengar som undervisningsmaterial samt hur pengar används i läroböcker och i vilka innehållsområden. Tre frågor formulerades för att besvara syftet: 1) Hur kan lärare använda sig av pengar i matematikundervisningen? 2) Vad har lärare för erfarenhet av hur elevernas lärande påverkas när pengar används i undervisningen? 3) Hur används pengar av läromedel och i vilka innehållsområden?För att besvara dessa frågor samlades data in genom semistrukturerade intervjuer med arbetande lågstadielärare och genom en analys av matematikläroböcker. LÄS MER