Sökning: "läroplanen Lgr22"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden läroplanen Lgr22.

  1. 1. Utomhuspedagogik i matematematämnet med fokus på de tidigare åren i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandra Steinbrecher; Sara Wendt; [2024]
    Nyckelord :math; mathematics; motivation; outdoor education; outdoor learning and primary school.;

    Sammanfattning : The Swedish Curriculum (Läroplanen för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet [Lgr22], 2022) emphasizes that skills in mathematics provide people with the conditions to make informed decisions in everyday life and increase the opportunities to participate in decision-making processes in society. At the same time as today's society has a pronounced need for mathematical knowledge, international studies show a deteriorating result among school students and the mathematical interest has declined (Babarovic, 2022). LÄS MER

  2. 2. Estetiska och Kreativa Uttrycksformer i Engelskundervisningen : En kvalitativ undersökning

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Brodén; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; estetiska uttrycksformer; kreativa uttrycksformer; drama i engelskundervisningen; lärares arbete;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur engelsklärare i grundskolans årskurs 4-6 arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer med fokus på drama i sin undervisning. Internationell forskning (Desai 2020, Al-Ghasab 2022) visar att drama som metod använts med positiva resultat för elevers inlärning av engelska som främmande språk. LÄS MER

  3. 3. Estetiska och Kreativa Uttrycksformer i Engelskundervisningen : En kvalitativ undersökning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Brodén; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; estetiska uttrycksformer; kreativa uttrycksformer; drama i engelskundervisningen; lärares arbete;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur engelsklärare i grundskolans årskurs 4-6 arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer med fokus på drama i sin undervisning. Internationell forskning (Desai 2020, Al-Ghasab 2022) visar att drama som metod använts med positiva resultat för elevers inlärning av engelska som främmande språk. LÄS MER

  4. 4. “De håller på med renar va?” : En analys av hur urfolket samerna representerats i skolans styrdokument mellan åren 1962 och 2022.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Peter Alsén; [2024]
    Nyckelord :Läroplan; Same; Sami; Sápmi; Skola; Styrdokument; Urfolk; Ursprungsbefolkning;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ innehållsanalys av Sveriges styrdokument för svensk grundskola, med fokus på samisk representation. Analysen är avgränsad till tidsperioden 1962-2022 då denna tidsperiod innefattar alla läroplaner för den obligatoriska allmänna grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Carpe momentum!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Charlotte Lundin; [2023-10-19]
    Nyckelord :Fritidshem; situationsstyrd undervisning; relationell pedagogik; pedagogiska förhållningssätt; pedagogiska relationer; omsorg; pedagogisk omtanke; embodiment; undervisning i stunden;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem arbetar pedagogiskt utifrån elevernas intressen, initiativ och behov i den situationsstyrda undervisningen och vad som begränsar möjligheten till undervisning i stunden. Vidare bidrar studien med en ansats att fördjupa kunskapen om och förståelsen av den situationsstyrda undervisningens betydelse i fritidshemmet. LÄS MER