Sökning: "läs- och skrivundervisningsmetoder"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden läs- och skrivundervisningsmetoder.

  1. 1. "Det ligger i tiden" : -En kvalitativ studie om digitaliseringens påverkan på den tidiga läs- och skrivundervisningen

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ulrika Martinsson; [2018]
    Nyckelord :Tidig läs- och skrivundervisning; digitalisering; ASL; digitala verktyg; läs- och skrivundervisningsmetoder; läsinlärning; sociokulturell teori; Technological Pedagogical Content Knowledge; TPACK;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Språket är allt! : En kvalitativ studie om lärares samt specialpedagogers stödinsatser för elever i åk 4-6 med läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Anna Öberg; [2017]
    Nyckelord :Litteracy-läsning; läs – och skrivutveckling; faktorer för lärande; individ – och miljöinriktade åtgärder och läs – och skrivundervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to find out what measures and methods teachers and special educators use to strengthen students with reading and writing difficulties in everyday teaching. The survey highlights how teachers and special educators look at reading and writing skills and, in the theoretical background, what earlier researchers say. LÄS MER

  3. 3. Lärares arbete med språk-, läs- och skrivundervisning i inkluderande skolpraktiker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Kristina Wilson; [2017]
    Nyckelord :Methods for teaching reading and writing; inclusion; socio-cultural perspective; special educational.; Språk-; läs- och skrivundervisningsmetoder; inkludering; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Den här undersökningens syfte är att undersöka hur några lärare inom den svenska grundskolan, arbetar med språk-, läs- och skrivundervisning för att möta den mångfald som finns i ett klassrum samt deras uppfattning av hur det är att arbeta inkluderande i dessa verksamheter.   Som metod har kvalitativa semistrukturerade intervjuer används. LÄS MER

  4. 4. Vi är alla lika olika : att omsätta forskning till praktik i den tidiga läs- och skrivundervisningen, hur gör man?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Ersson; Elise Cronqvist; [2016]
    Nyckelord :Tidiga läs- och skrivundervisningsmetoder; lärstilar; lärares uppfattningar; årskurs fk-3; enkät.;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att kartlägga och analysera lärares uppfattningar och reflektioner kring olika läs- och skrivundervisningsmetoder i grundskolans tidigare åldrar, årskurs fk-3. Studiens forskningsfrågor gick ut på att undersöka hur bekväma lärare uppger att de känner sig i att undervisa inom den tidiga läs- och skrivundervisningen och vilken/vilka undervisningsmetoder de tillämpar samt anledningen till varför just dessa. LÄS MER