Sökning: "läsa högt i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden läsa högt i förskolan.

  1. 1. Språkutveckling genom högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Faduma Ibrahim Abdulle; [2023]
    Nyckelord :högläsning; litteracitet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är beskriva hur förskollärare, med hjälp av högläsning, arbetarför att främja språkutveckling hos barn. För besvara studiens frågeställningar: Hur anpassar förskollärarna högläsningen till alla barn i barngruppen? Hur stöttarförskollärarna barns språkliga utveckling i förhållande till högläsning? och Vad anser förskollärarna om högläsningen som ett främjande verktyg för barnens språkligautveckling? sammanställdes fem semistrukturerade intervjuer på fem legitimerade förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Högläsning och boksamtal för att förbättra elevers språkutveckling : En litteraturstudie om lärares användning av högläsning i samband med boksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Sörberg; Jessie Nilsson; Emma Sjöstrand; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; boksamtal; språkutveckling; literacy; yngre elever och lågstadiet;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att studera betydelsen av högläsning i samband med boksamtal för elevers språkutveckling. Litteraturstudien fokuserar på lågstadiet men då språkutveckling börjar redan i förskolan är föreliggande studie även relevant för förskolan. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i förskolan : En enkätstudie om pedagogers arbete med barns delaktighet och språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nelly Semaan Charro; Christine Thorander; [2021]
    Nyckelord :högläsning; delaktighet; inflytande; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund Vår undersökning är inriktad mot högläsning i förskolan. Vårt fokusområde berör pedagogernas syn på högläsning och de tillfällen som pedagogerna skapar för ämnet i förskoleverksamheter. Forskarna lyfter fram pedagogernas olika syften med högläsning. LÄS MER

  4. 4. Barns literacyutveckling genom högläsning i förskolan : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Lundin; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; literacy; förskola; pedagog; läs- och skrivutveckling; undervisning; högläsningsideal; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Att läsa högt för barn är en vanlig aktivitet i de flesta förskoleverksamheter och har en bidragande faktor till att barn lär sig läsa och skriva. Denna systematiska litteraturstudie riktas mot de aspekter i högläsningen som bidrar till att barns literacyutveckling gynnas utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Det är roligt att läsa men inte för tidigt på morgonen : Litteraturanvändning i förskolan ur ett pedagogiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susanna Lindström; Emelie Rosén; [2019]
    Nyckelord :förskola; litteratur; förhållningssätt;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Vi har valt att undersöka hur några pedagoger beskriver att de förhåller sig till och använder sig av litteratur i sin verksamhet. Varför vi valde att fördjupa oss i detta ämne grundar sig i ett personligt intresse hos oss. LÄS MER