Sökning: "läsning empati"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden läsning empati.

  1. 11. Skönlitteratur ett läromedel? : - Sju författare och en litteraturpedagog resonerar om skönlitteraturens betydelse i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för språkstudier

    Författare :Ida Grundström; Hanna Omari; [2013]
    Nyckelord :Läsning; grundskolans tidigare år; mellanåren; skolämnet svenska; literacy; identitet; kultur; empati; demokrati.;

    Sammanfattning : The essay concerns the role of fiction in school. The research questions is; what is “readable”, what does the authors think of teacher's task to develop students' literacy skills through fiction and how do the authors think of the teachers' task of using fiction in school. LÄS MER

  2. 12. Sjukdom som Poesi

    Master-uppsats, Lunds universitet/Läkarutbildningen

    Författare :Birgitta Sundström; [2012]
    Nyckelord :Medical Humanities; Medicine and literature; Medicine and poetry; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete i Medical Humanities har utförts för att pröva lyrikens möjligheter i medicinsk utbildning och fortbildning. Skönlitteratur används i utbildningen av läkare i Sverige men lyrik är en hittills outnyttjad resurs i detta sammanhang. LÄS MER

  3. 13. "De är inte ensamma om sina tankar"- en studie om lärarnas arbete med skönlitteratur i religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angélica Persson; Therese Broman; [2012]
    Nyckelord :empati; fiktion; kunskapsutveckling; lärare; religionsdidaktik; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att få en kunskap och en förståelse för hur populärkultur, med fokus på skönlitteratur, införlivas i religionskunskapsundervisningen för grundskolans senare år. Fokus låg på lärarnas arbete med skönlitteratur utifrån de tre didaktiska frågorna, vad, hur och varför. LÄS MER

  4. 14. Lässtunden : En studie om sex pedagogers syfte med högläsning i förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Terese Grevstad; Camilla Karlsson; [2010]
    Nyckelord :förskola; högläsning; lässtund;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få inblick i pedagogers tankar om lässtundens möjligheter som pedagogiskt redskap för lärande i förskolan. Men även vilka tankar de har om hur man genom att använda skönlitteratur på ett aktivt och pedagogiskt sätt kan stimulera barns utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 15. Den historiska romanen som didaktiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åse Ljungdahl; Cecilia Wallin; [2007]
    Nyckelord :Historiska romaner; Historiedidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att visa och diskutera resultatet av en undersökning kring användningen av historiska romaner i historieundervisningen. Undersökningen behandlar två klasser i grundskolans sjunde år och deras arbete med läsning av historiska romaner kopplade till händelser under andra världskriget. LÄS MER