Sökning: "läsning empati"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden läsning empati.

  1. 6. Skönlitteratur som identitets- och empatiskapande aktivitet : En fallstudie om lärares arbete med reflekterande läsning i de yngre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sofie Danils Landström; [2018]
    Nyckelord :Reflective reading; empathy- and identity developing reading; fiction; Reflekterande läsning; empati- och identitetsutvecklande läsning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate if teachers use fiction to promote students’ empathy- and identity development. Furthermore, it investigates how much time is spent reading and to what extent teachers let their students discuss their reading experience. LÄS MER

  2. 7. Döden i bilderboken : En studie av ikonotexten hos Kitty Crowther

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Öberg; [2017]
    Nyckelord :Bilderbok; barn- och ungdomslitteratur; döden; vänskap; änglar; sorg; empati; ikonotext; Kitty Crowther; Astrid Lindgren Memorial Award; ALMA-priset; ALMA-priset 2010;

    Sammanfattning : Sammanfattning Hur kan bilderbokens ikonotext, med dess särpräglade uttryck och estetik ge uttryck för döden? Utifrån min läsning av Kitty Crowthers tre bilderböcker på temat döden; Moi et Rien (2000), La visite de petite mort (2004) och Annie du lac (2009) har jag studerat hur de dubbla läsplanen bild och text samverkar och skapar en estetisk upplevelse som förmedlar svårfångade psykologiska sammanhang, kulturella förhållningssätt och mänskliga erfarenheter. Genom sina bilderböcker ger Crowther uttryck för det osedda, svårgripbara och abstrakta begreppet döden och visar att när någon dör lär sig någon annan hur det är att leva. LÄS MER

  3. 8. Nu ska vi läsa... : En litteraturstudie om hur skönlitteratur inkluderas i undervisning samt dess effekter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Johansson; Therese Linnros; [2016]
    Nyckelord :Skönlitteratur; undervisning; läsning; didaktik; empati;

    Sammanfattning : Litteraturstudien behandlar skönlitteratur i undervisning, vilka effekter den har samt varför skönlitteratur bör läsas i skolan. Syftet med litteraturstudien är att kartlägga skönlitteraturens roll i undervisningen samt synliggöra dess möjligheter. LÄS MER

  4. 9. Förmågan att känna empati med skönlitterära karaktärer. : Högstadieelevers självrapporterade empatiska känslor för skönlitterära karaktärer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Ann Jacobsson Stenström; [2016]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Empati; Litteraturdidaktik; Bildning; Theory of mind; Swedisch Core affect scale;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan de upplevda empatiska känslorna för skönlitterära karaktärer och faktiska skönlitterära vanorna hos elever i två olika årskurs nio. Empiri samlades in med hjälp av enkäter som bygger på Swedish Core Affect Scale, vilket är en beprövad metod för att mäta självrapporterade känslor. LÄS MER

  5. 10. Religionsundervisningen i den åländska skolan : dess problematik, bakgrund och möjliga lösningar

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Anette Fagerlund; [2013]
    Nyckelord :religionsundervisning; inlärning; empati; fantasi; gestaltning; musik; andlighet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur dagens religionsundervisning kunde förändras för att bättre passa in i dagens skola och nutida samhälle. Uppsatsens vetenskapssyn är hermeneutisk, metoden är kvalitativ och har en induktiv ansats. LÄS MER