Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Valet av skönlitteratur är inte så ädelt som man kunde önska” : En intervjustudie om svensklärares resonemang och arbetssätt med skönlitteratur i relation till gymnasieskolans värdegrund (Gy11)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Moa Drobni; [2023]
    Nyckelord :Litteraturdidaktik; skönlitteratur; svensklärare; värdegrund; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svensklärare väljer och beskriver att de arbetar med skönlitteratur i relation till gymnasieskolans värdegrund (Gy11). Studiens två frågeställningar är ”Vilka didaktiska resonemang ligger till grund för svensklärarnas val av skönlitteratur i relation till värdegrunden?” och ”Hur beskriver svensklärare sitt arbete med skönlitteratur vid värdegrundsarbete?” De teoretiska utgångspunkterna för denna studie är det sociokulturella perspektivet samt Molloys (2003) teori - läsning om skönlitteratur eller läsning genom skönlitteratur. LÄS MER

  2. 2. ”Vår lilla bubbla på bibblan” : En kvalitativ studie av Shared Reading med 12- och 13-åringar

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tove Frankow Crivellaro; [2022]
    Nyckelord :Shared Reading; social läsning; bibliotek; barn; unga; multimodalitet;

    Sammanfattning : Enligt olika mätningar sjunker andelen barn och unga som läser skönlitteratur för sitt eget nöjes skull. Det har lett till en utbredd oro i samhället, eftersom en väl utvecklad läsförmåga anses vara en förutsättning för att fullt ut delta i det demokratiska samhället. LÄS MER

  3. 3. Användning av skönlitteratur inom empati- och identitetsutveckling : En systematisk litteraturstudie om hur fiktion kan få unga elever att växa, vara och leva i världen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Martina Horst; Louise Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Fiction; empathy; identity; pupils; Skönlitteratur; empati; identitet; skolbarn;

    Sammanfattning : Följande systematiska litteraturstudie presenterar förhållandet mellan skönlitteratur och empati- och identitetsutveckling. Studien framvisar vilka aspekter som kan vara betydelsefulla i arbete med skönlitteratur främst i lågstadiet men även i högre ålder. LÄS MER

  4. 4. Svensk slavhandel i skolans värld -Samhällsdebatten kring den transatlantiska slavhandelns roll i densvenska historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Hjalmarsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör samhällsdebatten kring det kontroversiella ämnet slavhandel, ochframför allt den transatlantiska slavhandel som Sverige var en del av mellan 1700–1800-talen.Den nutida svenska historieundervisning som vidrör kolonismen och därigenom slavhandeloch slaveri är i dagsläget nästintill obefintligt när det gäller specifik kunskapsförmedling omett svenskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Viktrelaterade tillstånd och moral : En kvalitativ studie om Aftonbladets nyhetsrapportering om fetma och ätstörningar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Noréa Dahlskog; [2019]
    Nyckelord :Fetma; ätstörningar; representation; nyhetsrepresentation; Aftonbladet; framing; kvalitativ; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Både fetma och ätstörningar klassificeras som viktrelaterade tillstånd som har förknippats med ökad risk för olika hälsoåkommor. En skillnad sinsemellan är dock statusen på de kroppar som respektive tillstånd associeras till, där övervikt stigmatiseras medan smalhet tvärtom idealiseras. LÄS MER