Sökning: "läsvanor attityder skönlitteratur"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden läsvanor attityder skönlitteratur.
1. Gymnasieungdomars attityd till skönlitteratur : En studie om gymnasieelevers attityder kring skönlitteratur samt deras läsvanor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers attityder gällande skönlitteratur i och utanför skolan utifrån gymnasieelevers perspektiv. Empirin har samlats in genom en enkät som 98 elever från fem olika klasser har svarat på. LÄS MER
2. Gymnasieelevers attityder till skönlitteratur : Om relationen mellan attityder, förmågor och gymnasieprogram
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan gymnasieelevers läs- och skrivförmågor och deras attityder till skönlitteratur samt hur dessa skiljer sig mellan olika gymnasieprogram. Studien jämför främst högskoleförberedande program medyrkesförberedande program, men ser även på skillnader mellan enskilda program. LÄS MER
3. Eleverna och läsningen : En undersökning av läsvanor och läsattityder ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka elevers relation till läsning av skönlitteratur på fritiden och i skolan för att få bättre kunskap om hur en framgångsrik litteraturundervisning kan bedrivas. Undersökningen utgörs av en enkätundersökning som distribuerades till fyra klasser från olika program på en gymnasieskola i Jämtland. LÄS MER
4. Läsning bara en fritidssysselsättning? En undersökning av högstadieelevers läsvanor och attityder till skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Lärare möter ständigt utmaningar i alla dess former, som lärare i svenskämnet är en utmaning att motivera elever till att läsa skönlitteratur. Jag har genom årens gång blivit uppmärksam på att dagens ungdomar läser i allt mindre utsträckning och de tycks ha tappat motivationen till läsning av skönlitteratur. LÄS MER
5. Könsskillnader i tonåringars läsvanor, motivation och attityder till att läsa skönlitteratur
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Dagens samhälle präglas av en snabb teknikutveckling där ungdomars läsvanor har förändrats. Teknikanvändning utgör en stor del av ungdomars liv vilket betyder att läsning av skönlitteratur bortprioriteras allt oftare. Skolans styrdokument uppmanar verksamheten att inspirera ungdomar till att vilja läsa mer. LÄS MER