Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärare och rektorers perspektiv över hur matematiklärande kan främjas på gymnasiets yrkesprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Inger Wingård; Lina Stickå; [2023]
    Nyckelord :främjande och förebyggande; inkluderande undervisning; matematik; organisation; yrkesprogram;

    Sammanfattning : Denna studie har haft en kvalitativ utgångspunkt. Datainsamling har skett via intervjuer av lärare och rektorer som arbetar på och med matematik på gymnasiets yrkesprogram. Matematikämnet har en låg måluppfyllelse på riksnivå med lägre betyg än andra ämnen och en högre andel F-betyg, vilket innebär underkänt. LÄS MER

  2. 2. Självförtroende, tilltro och matematiskprestation : En enkätstudie med elever, vårdnadshavare och lärare i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linda Östblom; [2020]
    Nyckelord :matematik; matematikångest; självförtroende; prestation; årskurs 4-6; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Internationell forskning har visat samband mellan matematikångest och låga resultat i matematik. Självförtroende och positiv attityd till matematik är istället framgångsfaktorer. Att undersöka hur relationen mellan självförtroende och matematiskprestation ser ut i årskurs 4-6 blir därför intressant. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa i taluppfattning : främjande och hindrande faktorer i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helaleh Hamidi; Katarina Johnsson; [2019]
    Nyckelord :Tal och taluppfattning; Lärarperspektiv; Främjande faktorer; Hindrande faktorer;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie har vi intervjuat tolv behöriga matematiklärare som jobbar på låg- och mellanstadiet. Syftet med studien var att få kunskap om lärares erfarenheter och upplevelser av främjande och hindrande faktorer som kan ha betydelse för elevers lärande inom området tal och taluppfattning gällande elever på låg- och mellanstadiet. LÄS MER

  4. 4. Relevansen i dagens matematikinnehåll för gymnasieskolans yrkesprogram enligt Skolverkets läroplan Lgy-11

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Mats Fried; [2019]
    Nyckelord :Matematik; Samarbete; Relevans; Yrkesmatematik; Nationella prov;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur relevant matematiken är för eleverna på yrkesprogrammen. Detta med anledning av att den här kategorin elever har högst andel elever med låg motivation och med låga meritvärden från grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Matematisk begreppsbildning : Lärares förhållningssätt i årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Veronica Stenlund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematisk begreppsbildning är mycket betydelsefullt för utvecklingen av matematiska förmågor (Berggren & Lindroth, 2004). Det har dock visat sig att många elever saknar förståelse för matematiska begrepp. Nationella kunskapsutvärderingar uppvisar låga resultat gällande elevers kunskaper i matematik (Skolverket, 2016). LÄS MER