Sökning: "landsbygd i media"
Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden landsbygd i media.
11. Finns det något annat än Stockholm? : bilden av landsbygden i dagstidningar
L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Trenden de senaste åren i Sverige har varit att allt fler lokala redaktioner lägger ned sin verksamhet vilket skapar medieskuggor främst på landsbygden. Många mindre orter hamnar därför utan representation i medielandskapet vilket blir ett hot mot demokratin. LÄS MER
12. Dagens brott och nöje : Nyheter om landsbygden i Skånska Dagbladet.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : This study examines how the Swedish local newspaper Skånska Dagbladet portrays therural places of Sweden. The purpose is to see how the Swedish countryside is portrayedby a rural newspaper, as opposed to an urban newspaper. LÄS MER
13. I skuggan av storstadssamhället : en studie kring vardagslivet i två byar i Jämtland
Magister-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Denna uppsats är en berättelse om vardagslivet i Ammerön och Revsund, två byar i sydöstra Jämtland. Syftet är att skapa förståelse för den vardagsmiljön människorna i Ammerön och Revsund lever och bor i. LÄS MER
14. Att nyanlända till landsbygden : en studie om immigranters erfarenheter av etableringsprocessen i svenska landsbygder
L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : De senaste åren har många flyktingar kommit till Sverige och en del av dem som får uppe-hållstillstånd, i den här uppsatsen benämnda nyanlända, placeras ut i mindre orter på lands-bygden. Syftet med studien är att undersöka hur det är att komma som nyanländ till en lands-bygdsort i Sverige och vilka möjligheter och svårigheter man möter där den första tiden. LÄS MER
15. Superlokalt i Strömsund : En studie av hyperlokala medier från ett medietekniskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/MedieteknikSammanfattning : Denna studie är sprungen ur en diskussion gällande ett informationsvakuum på den svenska landsbygden. Hyperlokala medier har uppmärksammats som ett fenomen vilket fyller informationsluckor i närsamhället. Studien undersöker genom sju intervjuer hur hyperlokala mediekanaler används av medieaktörer i landsbygdsområden. LÄS MER