Sökning: "lekpedagogiskt arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lekpedagogiskt arbetssätt.

  1. 1. Låt barnen leka! : Förskollärares resonemang om lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Henningsson; [2023]
    Nyckelord :approaches; play environment; learning environment; play-based pedagogical approach; preschool teachers.; förskollärare; förhållningssätt; lekmiljö; lärmiljö; lekpedagogiskt arbetssätt.;

    Sammanfattning : The study has been conducted with the purpose to increase knowledge about preschool teachers´ conceptions and how play emerges as a tool for stimulating children´s learning and development in the reasoning of preschool teachers. A qualitative method with semi-structured interviews and a flexible interview guide was used to collect data. LÄS MER

  2. 2. Undervisning om friktion utifrån ett lekpedagogiskt arbetssätt : En studie om naturvetenskaplig undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Erika Reuter Luthander; Julia Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; friktion; fysikundervisning; lekpedagogik; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn i förskolan uppfattar fysikaliska fenomenet friktion genom att utgå från ett lekpedagogiskt arbetssätt som tar utgångspunkt i barnboken ”Mamma Mu åker rutschkana”. Undervisningssituationens utformning kombinerade högläsning, dramatisering och naturvetenskap på ett lekfullt sätt. LÄS MER

  3. 3. "Det är ju ett språkutvecklande arbetssätt vi har!" : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares beskrivningar kring språkutvecklande arbetssätt med de yngre barnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Caroline Lindgren; [2022]
    Nyckelord :children´s play; language development; preschool teacher; strategies; tools; barns lek; förskollärare; redskap; språkutveckling; strategier.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilka arbetssätt förskollärare uppger att de använder för att främja de yngre barnens språkutveckling i förskolan. Det som ligger till grund till uppstarten av denna studie är intresset för barns språkutveckling och hur förskollärare med hjälp av olika redskap, strategier och förhållningssätt till leken kan främja språket. LÄS MER

  4. 4. Vikten av att få rätt anpassad stödinsats i ett lekpedagogiskt arbetssätt : En kvalitativ studie om förskollärare och specialpedagogers syn på stödinsatser för att inkludera barn med lindrig hörselnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jessica Andersson; Anna Rabe Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Inclusion; play pedagogical approach; support measures; Inkludering; stödinsatser; lekpedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate support measures that preschool teachers and special educators state that they could use, to include children with mild hearing impairment in preschool in a play pedagogical approach. To do this preschool teachers and special educators were provided with a case with questions which they gave answers to in written form. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och hinder med ett lekpedagogiskt arbetssätt : En intervjustudie om pedagogers erfarenheter av att arbeta lekpedagogiskt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sofie Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Preschool; Pedagogical play; Preschool teachers; Possibilities Difficulties; Vygotskij; Förskola; Lekpedagogik; Förskollärare; Möjligheter Hinder; Vygotskij;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vad pedagoger i förskolan har för tankar och erfarenheter utav att arbeta med lekpedagogik? Vad anser de är möjligheterna och finns det några hinder med arbetssättet? I min undersökning har jag använt mig utav semistrukturerade intervjuer vilket betyder att intervjufrågorna är formade så att deltagarna får utrymme att besvara och tolka frågorna utifrån deras egen uppfattning av omvärlden. Med hjälp av en utformad intervjuguide har jag skapat frågor som berör olika områden som är relevanta för min undersökning. LÄS MER