Sökning: "lina fri"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden lina fri.

  1. 1. En studie om förskollärares deltagande i och syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Ejdebäck; Sara Wiberg; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; deltagande förskollärare; fri lek; kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Inledning Den fria leken har en stor betydelse för barns utveckling eftersom det är barnen som får styra riktning och innehåll i leken. Genom att vara en deltagande och stöttande förskollärare kan det leda till att leken fortgår och barnens kognitiva förmåga kan utvecklas (Weldemariam Tigistu2014, ss. 234-235). LÄS MER

  2. 2. Specialistsjuksköterskors upplevelser av att använda larynxmask vid prehospitalt hjärtstopp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lina Larsson; Alexandra Djärf; [2022]
    Nyckelord :Specialist nurses; experiences; laryngeal mask; prehospital; cardiac arrest; qualitative content analysis; nursing; Specialistsjuksköterskor; upplevelser; larynxmask; prehospitalt hjärtstopp; kvalitativ innehållsanalys; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund. Kardiovaskulära sjukdomar är globalt sett den ledande dödsorsaken bland befolkningen. Hälften av dödsfallen beror på plötsligt hjärtstopp. Bakomliggande orsaker kan vara kardiellt eller icke-kardiellt betingat. LÄS MER

  3. 3. Att föra en demokratisk utbildning : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser om förskolebarns delaktighet och inflytande i den planerade undervisningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Lindstedt; Josefin Eriksson; [2022]
    Nyckelord :planerad undervisning; delaktighet; inflytande; förskollärare; fenomenologi; upplevelse;

    Sammanfattning : Barns delaktighet och inflytande är ett omtalat ämne i förskolan men detsätts sällan i sammanhang till ett specificerat innehåll. Syftet med denna studie är att undersöka det essentiella av förskollärares upplevelser av förskolebarns delaktighet och inflytande i relation till planerad undervisning i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Uterummet : - Vad säger förskollärare om utomhusundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Ungvari; Lina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Undervisning; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : I arbetet undersöker vi vad förskollärare säger om utomhuspedagogik och hur de använder uterummet i sin verksamhet. Via studien besvaras undersökningsfrågan vilka faktorer som förskollärare ser som betydande för arbetet med utomhuspedagogik i förskolan. 19 förskollärare har genomfört en enkätundersökning online. LÄS MER

  5. 5. Den fria lekens betydelse för socialt samspel : Pedagogens förhållningssätt och barnens delaktighet

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Josephine Diener; Lina Stilwell; [2019]
    Nyckelord :Fri lek; Kommunikation; Pedagog; Socialt samspel; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om den fria lekens betydelse för socialt samspel. Hur och på vilket sätt barnen och pedagogerna använder sig av socialt samspel i leken. Studien bygger på observationer av en barngrupp på en förskola, därefter har resultatet analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER