Sökning: "linköpings universitet filosofi"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden linköpings universitet filosofi.
1. Nietzsche, and the Significance of Historical Philosophizing : On the Use of History for Philosophical Matters
Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi och tillämpad etikSammanfattning : This thesis explores Friedrich Nietzsche's use of history for philosophical purposes, focusing on two central themes in Nietzsche's writings: the genealogical methodology, and perspectival epistemology. My aim is to demonstrate how Nietzsche's concept of "historical philosophizing" is intricately connected to his moral philosophy. LÄS MER
2. Ethical Limbo and Enhanced Informed Consent in Psychedelic-Assisted Therapy : Identifying New Challenges and Ethical Dimensions
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi och tillämpad etikSammanfattning : Human cultures have used classic psychedelics for healing purposes for millennia, emphasizing their subjective effects. In the 21st century, research has been revived to investigate the therapeutic effects of these substances. LÄS MER
3. Mötet mellan lärare och elev : Martin Bubers filosofi applicerad på den nutida pedagogiken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Den relationella pedagogiken är svårformulerad. Därtill är den svår att undersöka empiriskt. Martin Bubers dialogfilosofi ger dock ett väl genomtänkt stöd för teoribildningen och diskussionen om den relationella pedagogik som jag applicerar på den nutida svenska skolan. LÄS MER
4. Fuskande fiende eller hjälpande hand? : En studie om gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle; Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi och tillämpad etikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan utifrån följande frågeställningar: - Hur stor andel av de tillfrågade gymnasieeleverna känner till ChatGPT och hur vanligt är det att de använder chattboten i skolarbeten? - Hur använder eleverna ChatGPT i skolarbetet? - Vilka är elevernas attityder till användningen av ChatGPT i skolan? - Vilken inställning har gymnasieelever till användning av ChatGPT i uppgifter som bedöms? Data har samlats in genom en så kallad "mixed-method-design" bestående av en online-enkät och semistrukturerade intervjuer. Som grund för analysarbetet har ett fenomenologiskt perspektiv tillämpats. LÄS MER
5. Thomas Hobbes and Leviathan : Homo Naturalis and the Incarnation of Aristotle's Zoon Politikon
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi och tillämpad etikSammanfattning : Thomas Hobbes first law of nature states that 'each rational man shall and ought to endeavor peace'. Simultaneously, Hobbes first law of nature is perhaps the antithesis of his conception of man in nature (homo naturalis), where man is simply defined as an animal residing in an amoral and arbitrary environment in which every notion of "right and wrong" are connected to the individual's capacity for self-maximizing rationality. LÄS MER