Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Känslor i litteratur : Känslotolkning inom läsförståelse och litteraturanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Villiam Forsberg; [2024]
    Nyckelord :Bedömning; Känslor; Litteratur; Nikolajeva; Svenska 3;

    Sammanfattning : Den här undersökningen fokuserar på känslotolkning inom läsförståelse på gymnasiet. Arbetet utgår från en bedömningsmodell som Maria Nikolajeva presenterar i sin bok Reading For Learning (2014), som ämnar rangordna läsförståelse utifrån känslotolkning. LÄS MER

  2. 2. "Alla är vi lika" : En studie om genusmedveten litteraturundervisning i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Magdalena Karlberg; Jennica Lundholm; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; kriterier; genusperspektiv; litteraturanalys;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks genom kvalitativa och kvantitativa metoder vilka kriterier lärareanser viktiga när de väljer högläsningsböcker. I studien undersöks även vilka tankarlärarna har om att följa upp sin högläsning med sin elevgrupp. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling i två barnböcker -En tematisk barnlitteraturanalys av Frallan räddar världen och Den smutsiga kuppen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Lindhe; [2020]
    Nyckelord :Litteraturanalys; textanalys; bildanalys; barnlitteratur; hållbar utveckling; miljö; undervisning;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras hur temat hållbar utveckling gestaltas i två nutida barnböcker; Frallan räddar världen av Sara Ohlsson och Lisen Adbåge (2018) samt Den smutsiga kuppen av Maria Frensborg och Ingrid Flygare (2013). Uppsatsen berör barnlitteratur som en del av svenskundervisningen i skolans årskurs f-3 och hur värdegrundsarbete kan integreras. LÄS MER

  4. 4. INGEN MÄNNISKA ÄR EN Ö : En litteraturanalys utifrån representation av genus, etnicitet och funktionsvariationer i fyra skönlitterära böcker för skolans mellanår

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madeleine Lind; Therese Sjöberg; [2019]
    Nyckelord :undervisning; skönlitteratur; skolans mellanår; intersektionalitet; genus; etnicitet; funktionsvariation;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks representationen av genus, etnicitet samt personer med funktionsvariationer i fyra vanligt förekommande skönlitterära böcker, ämnesöverskridande i svenska och geografi, för barn i skolans mellanår. Böckerna som analyseras är Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige (2017), Pojken och Tigern - en Sverigesaga (2002), Fröken Europa (2004) och Kompassresan (2009). LÄS MER

  5. 5. Väx med Harry Potter : Identitetsutveckling i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mattias Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Identitetsutveckling; litteraturanalys; Harry Potter;

    Sammanfattning : J.K. Rowlings bok Harry Potter och de vises sten är en ungdomsbok som slagit igenom och fångat många barn, ungdomar och vuxna. I denna studie undersöks huvudkaraktären Harry Potters identitetsutveckling genom en didaktiskt inriktad litteraturanalys. LÄS MER