Sökning: "litteratursamtal i skolan"
Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden litteratursamtal i skolan.
11. Litteratursamtalets funktion : En kvalitativ studie baserad på intervjuer av lärare och observationer av litteratursamtalsundervisning i årskurs 4
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med studien är att undersöka hur lärare implementerar litteratursamtal i sin undervisning samt vad de har för tankar om användningen av litteratursamtal, exempelvis hur de ser på litteratursamtalets funktion eller begränsningar och möjligheter. Eftersom Aidan Chambers anses som en auktoritet inom ämnet ”diskutera vad man läst”, relaterar vi vårt resultat och analyserar utifrån Chambers tankar om boksamtal. LÄS MER
12. "Jag vill veta vad novellen verkligen handlar om." En studie om förförståelsens påverkan på kämpande läsares förmåga att gå in, röra sig genom och gå ut ur föreställningsvärldar
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur kämpande läsares läsförståelse påverkas av lässtrategin förförståelse. Det är en del i en tvådelad studie där även kämpande läsares läsupplevelse undersöks. LÄS MER
13. Litteratursamtal i undervisningen : En studie om litteratursamtalets konsekvenser
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Barn lär sig av varandra genom att interagera och kommunicera. Mening och förståelse skapas vid samtalande och lyssnande utifrån det som lästs eller skrivits. Litteratursamtal innebär samtal om skönlitterära texter, där eleverna genom arbetssättet får möjlighet att arbeta tillsammans och reflektera över det lästa. LÄS MER
14. Litteratursamtalet i skolan : En studie om litteratursamtalets fördelar och praktiska svårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att ta reda på vad forskningen säger allmänt om litteratursamtal och mer specifikt ta reda på de teoretiska utgångspunkter som ligger till grund för litteratursamtalet, varför det används i skönlitteraturundervisningen samt hur det kan te sig i skolans praktik. Två olika modeller, Chambers och Molloys, har fokuserats. LÄS MER
15. Sch, bänkboken talar! : En litteraturstudie om hur och varför den tysta läsningen bör bli dialogisk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om den tysta läsningen i grundskolans tidigare år behöver ändras, varför detta behövs samt hur den kan ändras. Till grund för studien skrevs tre frågeställningar. LÄS MER