Sökning: "livsberättelser"

Visar resultat 21 - 25 av 233 uppsatser innehållade ordet livsberättelser.

  1. 21. Konstnär, lärare eller båda? : En studie om yrkesidentiteten hos konstnärer som blir lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Holmquist Hanna Una; Elvira Borg; [2022]
    Nyckelord :yrkesidentitet; läraridentitet; konstnärsidentitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur examinerade konstnärer som vidareutbildar eller vidareutbildat sig till bildlärare genom KPU upplever och formar sin yrkesidentitet. Frågeställningarna är: Vad beskriver de som avgörande faktorer som ledde till deras yrkesväxling? Hur ställer de sig till skolans bedömningskultur? Vilka identitetsframträdanden om att vara konstnär och lärare blir synliga i deras livsberättelser? Hur påverkas yrkesidentiteten som bildlärare av att ha dubbla yrkesexamen som konstnär och lärare? Genom semi-strukturerade intervjuer med åtta informanter har deras utsagor analyserats utifrån subjektiv och objektiv identitetsteori. LÄS MER

  2. 22. Hjärntrötthet "Det är detta att det är osynligt" : En intervjustudie ur ett livsvärldsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Brundin Larsson; [2022]
    Nyckelord :Mental fatigue; traumatic brain injury; TBI; brain tumor; childhood cancer; adjustments; Hjärntrötthet; hjärnskakning; barncancer; hjärntumör; pauser; skola; anpassningar;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Brundin Larsson, Sara (2022). Hjärntrötthet- ”Det är detta att det är osynligt”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 23. Interventioner som inkluderar aktiviteter med djur för personer med demens. Dess betydelse för välbefinnandet samt aktivitet och meningsfullhet i vardagen.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Teresa Kronvall; Anna Strandqvist Germundsson; [2022]
    Nyckelord :Alzheimers sjukdom; djurassisterad terapi; personcentrerad vård; kognitiv svikt; hund: häst; robotsäl; robotkatt; akvarium; arbetsterapi; aktiviteter; icke-farmakologisk behandling; livskvalité; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagsläget har 150 000 personer i Sverige diagnostiserats med en demenssjukdom och det finns ännu inga botemedel mot sjukdomen. De icke-farmakologiska interventionerna utgör en viktig funktion för att lindra sjukdomens symtom och konsekvenser. LÄS MER

  4. 24. En karriärresa till det nya : Om utrikes födda och deras inre hinder, möjligheter och brytpunkter i karriären

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Nikoletta Terzi; [2022]
    Nyckelord :Career development; foreign-born; turning points; opportunities; obstacles; Karriärutveckling; utrikes födda; brytpunkter; möjligheter; hinder;

    Sammanfattning : Utrikes föddas möjlighet till ett etablerat karriärliv i Sverige är ett återkommande ämne i olika kartläggande rapporter, statistiska analyser och forskningsartiklar. Forskning visar att tidigare kunskaper som individen tillägnat sig i ett annat land kan möjligen erkännas i Sverige om individen investerar i nya former av kapital. LÄS MER

  5. 25. ”Jag får den motivationen av att jag ska gå och jobba med bilar, skitroligt ju.” : - En studie av elevers berättelser om sin skolsituation på ett yrkesprogram.“

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Tobias Klebe; Robert Waderup; [2022]
    Nyckelord :elever; motivation; livsberättelser; relationer och yrkesgymnasium;

    Sammanfattning : Med vår studie vill vi inspirera till förbättringar i skolan för elever på yrkesprogram med låg motivation till skolarbete.Genom fem elevers berättelser av sin skolgång vill vi bidra med en ökad förståelse och medvetenhet kring dessa elever i skolsvårigheter samt uppmärksamma vilka stödinsatser en skola kan sätta in samt hur man kan arbeta för att öka elevers inre och yttre motivation, bland annat genom självbestämmande teorin (SBT). LÄS MER