Sökning: "livsfrågor"

Visar resultat 26 - 30 av 210 uppsatser innehållade ordet livsfrågor.

  1. 26. Vad vill eleverna läsa om i religionsämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rabije Kraja; [2021]
    Nyckelord :religionsdidaktik; identitet; livsfrågor; livsåskådningar; sekularisering; kultur; traditioner; stereotyp.;

    Sammanfattning : Att religionsundervisningen är ointressant för eleverna är något man ständigt hör, men vad är det egentligen som gör religionsundervisningen så ointressant. Har det med sekulariseringen att göra, där religionen inte har någon betydelse i samhället? Eller är det fel på lärarnas didaktik?  Uppenbarligen handlar det om att eleverna har tröttnat på den faktaorienterade undervisningen, eller det historiska perspektivet av religion som ständigt tas upp. LÄS MER

  2. 27. Livsfrågor i religionsundervisningen : En kvalitativ intervjustudie av SO-lärare i F-3

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Kristina Said; [2021]
    Nyckelord :Livsfrågor; livsfrågeundervisning; religionsundervisning; SO; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fem SO-lärare beskriver den egna livsfrågeundervisningen i religion i årskurserna 1–3, och vilka möjligheter och hinder de anser att det bidrar med. Detta har undersökts genom halv-strukturerade kvalitativa intervjuer i form av frågeformulär. LÄS MER

  3. 28. Meningen med livet, på nätet : Ungas erfarenhet av existentiella samtal i digitala miljöer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maria Jäder Tietäväinen; [2021]
    Nyckelord :digitalisering; existentiell hälsa; IKT; livsfrågor; meningsskapande;

    Sammanfattning : Digitala miljöer och verktyg har utvecklats till alltmer integrerade delar i vardagliga processer och under pandemin covid-19 har digitaliseringen påskyndats och normaliserats än mer intensivt. Syftet med studien var att beskriva ungas erfarenheter av existentiella samtal i digitala miljöer. LÄS MER

  4. 29. ”Det skapar en bredare bild för vad man ska vara rädd för” : Ondska som ett kontroversiellt ämne i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Amalia Gyllenberg; [2021]
    Nyckelord :Ondska; kontroversiella frågor; religionsundervisning; teodicéproblemet; Robert Stradling;

    Sammanfattning : Trots att forskning om kontroversiella frågor i religionsundervisningenökat under senare år finns hittills inga studier som utgår från hur temat ondska hanteras avlärare. Denna studie har syftat till att undersöka vilka frågor ämneslärare i religionskunskapenpå högstadiet och gymnasiet avhandlar när de behandlar ondska, men även hur lärare gårtillväga när de talar om ondska i klassrummet. LÄS MER

  5. 30. Diskussioner förda kring kursplanereformer i Religionskunskap - genom linsen Religion och Livsfrågor, tidsskrift publicerad av Föreningen Lärare i Religionskunskap 1967-2020

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Rebecca Lindgren; [2020-06-22]
    Nyckelord :religionskunskap; religious literacy; world religions paradigm; kursplaner; läroplansreform; lgr80; lgr11; lpf94; gy11; religiös literacitet; världsreligionsparadigmet; religious education; lgr94;

    Sammanfattning : This study analyses the Religious studies subject in Sweden based on discussions held between 1979-1982, 1993-1996 and 2010-2013 in the publication Religion och Livsfrågor, published by Föreningen Lärare i Religionskunskap, an organization for teachers in the subject Religious Studies in Swedish schools. The study inquires about the role religious education plays in the Swedish school system, how it is justified, what knowledge and abilities are of importance and how the subject contributes to the nurturing of democratic citizens. LÄS MER