Sökning: "livsfrågor"

Visar resultat 31 - 35 av 210 uppsatser innehållade ordet livsfrågor.

  1. 31. ”Det som är nära, och det som är det stora” : En kvalitativ studie om hur lärare upplever livsfrågeundervisning i religionskunskap i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erica Rosander; [2020]
    Nyckelord :livsfrågor; existentiella frågor; undervisning; erfarenheter; religionskunskap; 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram hur lärare undervisar om livsfrågor i religionskunskapen för årskurs 4-6 samt om och vilka svårigheter och utmaningar de möter i den undervisningen. Frågeställningarna i studien är följande: Vilka metoder och strategier använder lärare sig av i livsfrågeundervisningen i årskurs 4-6? Vilka erfarenheter har lärarna från livsfrågeundervisningen i religionskunskapen. LÄS MER

  2. 32. Finns det något som är tabu? : Intervjuer om livsfrågor med verksamma lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Karin Hult; [2020]
    Nyckelord :Intervjuer; religion; livsåskådningar; uppfattningar; erfarenheter; läroplanen; livsfrågor.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit vad lärare uppfattar i klassrummet, kring samtal och diskussioner med sina elever, om livsfrågor inom ämnet religionskunskap. För att ta reda på detta har jag använt mig av en kvalitativ metod som innefattar intervjuer med två lärare, från två årskursintegrerade klasser med årskurserna 1–3, och en lärare från årskurs 5 för att hon har jobbat med eleverna sedan årskurs 1. LÄS MER

  3. 33. Andlig utveckling i religionsundervisningen : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nvin Law; Meena Tapi; [2020]
    Nyckelord :religion; andlighet; barn; skolan;

    Sammanfattning : För att kunna bemöta mångkulturalitet och skillnader är det av stor vikt att människor, vuxna som barn ska skapa förståelse för varandras kulturer och trosuppfattningar. Med hjälp av våra sökord och urvalskriterier gjorde vi oss bekanta med nio vetenskapliga artiklar taget ur databasen ERIC (ProQuest). LÄS MER

  4. 34. Tolkningar om interkulturella verktyg och metoder för skolans religionslärare : En studie ur ett religionsdidaktiskt perspektiv i de multikulturella klassrummen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnéa Edvinsson; Sofia Grälls; [2020]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; religionsvetenskap; religionskunskap; interkulturell; multikulturell; klassrum; religion; pedagogik; kommunikation; acceptans;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ analys där syftet är att undersöka några utvalda kapitel från två religionsdidaktiska böcker, Interkulturell religionsdidaktik – Utmaningar och möjligheter och Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Fokus kommer läggas på ett jämförande. LÄS MER

  5. 35. Var är livsfrågorna? : En studie om hur livsfrågor konstrueras i två läroböcker i SO för årskurs 1-3, med avseende på elevperspektiv och social kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Hettman; Anna Wilhelmsson; [2020]
    Nyckelord :Livsfrågor; Lärobok; Kritiskt diskursanalys; Styrdokument;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur livsfrågor konstrueras i två valda läroböcker i SO för årskurs 1-3, med avseende på elevperspektiv och social kontext, med hjälp av forskningsfrågorna Hur konstrueras livsfrågor i elevuppgifter?; Hur konstrueras livsfrågeperspektivet i de textavsnitt som behandlar ett ämnesinnehåll?; Hur är sambandet mellan ämnesinnehåll och elevuppgifter?; Hur korrelerar konstruktionen av livsfrågor i de utvalda läroböckerna med den som finns i  Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket, 2018)?. Det empiriska materialet samlades in genom en analys av två läroböcker anpassade för årskurs 1-3: Boken om SO 1-3 (2013) av Annica Hedin & Elisabeth Ivansson med och PULS SO-boken (2011) av Maria Willebrand och Göran Körner. LÄS MER