Sökning: "livsmedelsbranschen emv"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden livsmedelsbranschen emv.

  1. 1. Konkurrenssituationen för den skånska grönsaksproduktionen

    L3-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Jeanette Lund; Camilla Lundgren; [2007]
    Nyckelord :konkurrens; konkurrenskraft; grönsaksproduktion; grönsaker; Skåne; strategi; statistik; utveckling; framtid; tomat; gurka; isbergssallat; lök; blomkål;

    Sammanfattning : The vegetable production in Sweden is concentrated to the very southern parts of the country. This is also were the major wholesalers are located. In recent years, there has been an extreme focus on price on the food market. As there are only a few big wholesalers and also very few food retail chains, these have a great impact on the producers. LÄS MER

  2. 2. Varumärkeskapitalsbyggande inom livsmedelsbranschen - En studie ur ett företagsperspektiv

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Skoglösa; Magnus Johansson; [2005]
    Nyckelord :Varumärkeskapital; Livsmedel; Dagligvaruhandel; EMV; LMV; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : I takt med att kvaliteten på EMV stiger, samt att allt fler lågprisaktörer etablerar sig på den svenska livsmedelsmarknaden, hårdnar konkurrensen. För att stå sig i denna hårdnande konkurrens krävs det att man skapar ett starkt varumärkeskapital. LÄS MER

  3. 3. Egna märkesvaror- Kunden i centrum? : En fallstudie av EMV i livsmedelsbranschen

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Klinga; Henrik Söderlund; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ambitionen med denna studie är att med hjälp av branschexperter och konsumenter söka faktorer som ska öka vår förståelse för om Egna Märkesvaror (EMV) uppfyller ett behov för konsumenterna eller om det är ett hämmande inslag i Svensk dagligvaruhandel. I vår undersökning använder vi oss av en deduktiv ansats där vi utgår från redan befintliga teorier och ställer dessa emot empirin. LÄS MER

  4. 4. En studie kring konsumenters uppfattning av varumärken i livsmedelsbranschen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linn Sperling; Rebecka Meijer; [2005]
    Nyckelord :brand Equity; differentiation; foods; national brands; private labels; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka och skapa en förståelse för hur konsumenter uppfattar samt värderar LMV jämfört med EMV. Vår undersökning kommer att mynna ut i en konsumentbaserad varumärkeskapitalmodell som är anpassad för livsmedelsbranschen. LÄS MER

  5. 5. EMVs inverkan på den konsumentupplevda innovationsgraden i livsmedelsbranschen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johanna Broberg; Johanna Cronholm; [2005]
    Nyckelord :EMV; EVM; innovation; produktutveckling; livsmedelsbranschen; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ur ett konsumentorienterat perspektiv utreda sambandet mellan EMVs marknadsandel och innovationsgraden i den svenska livsmedelsbranschen. Utifrån ett hypotetiskt-deduktivt angreppssätt har vi genomfört en kvantitativ studie. Vi har samlat in och operationaliserat data utifrån vårt syfte. LÄS MER