Sökning: "livsmedelsbranschen"

Visar resultat 16 - 20 av 201 uppsatser innehållade ordet livsmedelsbranschen.

  1. 16. Utveckling av metoder för mätning av stabilitet hos hydrokolloider – Metylcellulosa som konsistensgivare i köttersättningsmix.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Louise Engström; [2022]
    Nyckelord :Hydrocolloid; cellulose; methylcellulose; emulsion; gel; Hydrokolloid; cellulosa; metylcellulosa; emulsion; gel;

    Sammanfattning : Emulsioner bildas då två vätskor som normalt sätt inte blandas med kraft vispas samman för att distribuera den ena vätskan i den andra. För att dessa vätskor inte efter avslutad vispning ska gå isär kan emulgeringsmedel tillsättas, till exempel polysackarider som hör till hydrokolloiderna. LÄS MER

  2. 17. Hållbara inköp : En komparativ studie gällande hur livsmedels- och klädbranschens hållbarhetsrapportering framställer inköpsprocessen i enlighet med GRI-standarderna

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Moa Gunnarsson; Ossian Fröslev; [2022]
    Nyckelord :Inköpsprocessen; Hållbarhet; Hållbara inköp; Hållbarhetsrapportering; GRI;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Under de senare åren har kravengällande att företagen ska bli mer hållbara ökat. Inköps-processen är en av demest centrala aktiviteterna inom ett företag där hållbarhetsarbetet oftagrundas. LÄS MER

  3. 18. Hummus : En studie i laborationskala

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Livsmedelsteknik (kandidat); Lunds universitet/Livsmedelteknisk högskoleutbildning - YTH

    Författare :Simon Oskarsson; Axel Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Kikärtor; kabuli; kabuli chana; desi; kala chana; Fabaceae; Garbanzoböna; Cicer; autoklavering; sensorisk kvalitet; baljväxter; hummus; food science; livsmedelsteknik; Agriculture and Food Sciences;

    Sammanfattning : Problembeskrivning: Efterfrågan och tillgången på hälsosamma måltidslösningar har ökat stadigt de senaste åren och inget tyder på att det är en trend som kommer ändras inom snar framtid. Livsmedelsbranschen är i ständig utveckling och marknaden för hälsosamma måltidslösningar on the go sparar mycket tid för konsumenter. LÄS MER

  4. 19. Vad motiverar konsumenter att handla livsmedel online? : Affärsutveckling och digitalisering i livsmedelsbranschen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Johanna Erström; [2022]
    Nyckelord :Livsmedel; online-handel; e-handel; affärsutveckling; femfaktorsteorin;

    Sammanfattning : Syfte: Studien riktar sig mot affärsutveckling, och genom att studera konsumters motivationsfaktorer kunna identifiera vad livsmedelsföretag behöver tillhandahålla för att attrahera konsumenter till online handel. Metod: Studien bygger på en epistemologisk utgångspunkt där befintliga vetenskapliga kunskaper ligger till grund för att förklara vad som motiverar konsumenter att handla livsmedel online. LÄS MER

  5. 20. Glöm inte att tvätta händer och reklam noga : En kvalitativ studie om hur corona-washing har sett ut i livsmedelsbranschen under covid-19-pandemin

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Jasmine Kirotar; Sofia Jenks; [2022]
    Nyckelord :reklam; strategisk kommunikation; washing; corona-washing; livsmedelsbranschen; covid-19-pandemin; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : The covid-19-pandemic has not only made the world more conscious about how to wash their hands, it has also established concepts within the science of media and communications, identified as corona-washing. This concept of corona-washing has emerged as a consequence  of companies given higher demands to help those affected by the pandemic, but the companies have failed to do so. LÄS MER