Sökning: "lobbying och pr"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden lobbying och pr.

  1. 1. Den lokala lobbyn : En studie om informella kontakters betydelse för kommunala beslut

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Nicole Lindberg; Adrian Welander; [2015]
    Nyckelord :Lobbying; pressure group system; pressure groups; public affairs; public relations; PR; democracy; interview; Lobbying; lobbning; lobbyism; public affairs; public relations; PR; demokrati; intervju;

    Sammanfattning : Forskningen om lobbyism i Sverige har hittills i huvudsak fokuserat på riksdagen. I den här uppsatsen undersöks lobbyism på kommunal nivå utifrån ett mottagarperspektiv med fokus på beslutsfattare och deras erfarenheter av lobbyism. LÄS MER

  2. 2. Flera bottnar men ett ansikte? : Den svenska mediebilden av lobbying och tänkbara förklaringar till denna

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Bodil Hassel; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this thesis is to study the medial portrayalof lobbying. Myaimis to study the medial image of lobbying visualized in Swedish daily and evening press and investigate possible explanations. LÄS MER

  3. 3. Ett komplicerat förhållande - Om relationen mellan lobbying och marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Pernilla Jansdotter; Emma Josefsson; [2011]
    Nyckelord :Lobbying; Public Relations; Marketing; Taboo; Marketing communications; Lobbying; PR; marknadsföring; tabu; marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Titel: Ett komplicerat förhållande - om relationen mellan lobbying och marknadsföring Författare: Pernilla Jansdotter & Emma Josefsson Handledare: Christine Tidåsen Nivå: Kandidatuppsats i Marknadsföring, 15 hp, VT 2011 Nyckelord: Lobbying, PR, marknadsföring, tabu, marknadskommunikation Problemformulering: Hur använder företag lobbying ur ett PR- och marknadsförings-perspektiv och anses det vara en tabubelagd form av marknadskommunikation? Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och beskriva hur företag kan använda sig av lobbying ur ett PR- och marknadsföringsperspektiv samt hur allmänheten, företag och politiker ser på fenomenet. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie med en abduktiv ansats. LÄS MER

  4. 4. Mediebilden av PR och lobbying : En komparativ studie av Dagens Nyheters och Svenska Dagbladets framställning  av PR och lobbying åren 2000 och 2010

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Ingeborg Granlund; [2011]
    Nyckelord :public relations; PR; lobbying; agenda-setting; framing; medielogik; kommunikationsmodeller;

    Sammanfattning : Många PR-konsulter anser att mediebilden av PR och lobbying är negativ och att branschen skildras som manipulativ och dold. Det finns dock en annan uppfattning som går ut på att verksamheterna inte framställs lika negativt som för tio år sen, att de har naturaliserats. Uppfattningarna är motsägelsefulla. LÄS MER

  5. 5. Lobbying - sunt förnuft eller lagstiftad reglering? : En studie om politikers och PR-praktikers åsikter om lobbyreglering i Sverige

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet; Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Sanna Johansson; [2010]
    Nyckelord :lobbying; lobbying regulation; public relations; political systems; political ideology; democracy; document analysis; social capital; formation of opinions.;

    Sammanfattning : Sweden currently has no legislated regulation of lobbying, but the professional lobbyist can voluntarily subscribe to, among others, the professional code of standars created by the trade association of Public Relations, Precis. There is an ongoing discussion in Sweden to regulate lobbying, both in mass media and in politics. LÄS MER