Sökning: "lpfö 98 lek"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden lpfö 98 lek.

  1. 1. Lekens roll i förskolans läroplan – : - En studie av hur begreppet lek skrivits fram i förskolans styrdokument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Veronica Jansson; [2021]
    Nyckelord :: Textanalys; läroplansteori; formuleringsarena; lek; styrning; läroplanen för förskolan; begreppshistorisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en begreppshistorisk textanalys med läroplansteori och dess formuleringsarena som utgångspunkt. Studiens syfte är att analysera hur begreppet lek skrivs fram i läroplanen för förskolan. LÄS MER

  2. 2. Förskolan, närmande mot eller fjärmande från skolan? : En skolpolitisk analys av revisionerna av förskolans läroplan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Lingblom; [2021]
    Nyckelord :Läroplan; förskola; skolpolitik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att jämföra Läroplanen för förskolan, Lpfö 18, med föregångarna Lpfö 98 rev 10 och Lpfö 98 för att analysera revisionerna 2010 och 2018 ur ett skolpolitiskt perspektiv. Efter en innehållsanalys av förändringarna i läroplanen har dessa analyserats i förhållande till de skolpolitiska idéer som träder fram i regeringens uppdrag till Skolverket, motioner och propositioner samt Skolverkets arbete med revisionerna. LÄS MER

  3. 3. ”Man använder drama alldeles för sällan, eller gör man det?” : En belysning av metoder inom drama som förskollärare använder för att utveckla förmågan till lärande hos barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tina Wiede; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Drama; Metod; Lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa vilka metoder förskollärare använder sig av för att ge barn förutsättningar att utveckla förmågan till lärande genom drama. Förskolans läroplan (Lpfö 98 2018) innehåller flera mål, bland annat drama, men inte några bestämda metoder. LÄS MER

  4. 4. ”Alla barn kan leka mer eller mindre” - om inkludering och lekens betydelse i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Fredriksson; Moa Gutafsson; [2018]
    Nyckelord :Fri lek; Förskolemiljö; Förskollärare; Inkludering; Lek; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (2016) står det bland annat att arbetslaget ska visa respekt för individen och medverka till att det skapas ett demokratiskt klimat i förskolan, där samhörighet och ansvar kan utvecklas och där barnen får möjlighet att visa solidaritet. Ett av strävansmålen i läroplanen är att ”förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära” (Lpfö 98/2016, s. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares syn på högläsning : Passivt lyssnade eller aktivtmedskapande?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dennis Strågefors; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; högläsning; språkutveckling; Lpfö 98;

    Sammanfattning : Bakgrund Förskolans läroplan anger att förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera barns språkutveckling, samt ansvara för att de utvecklar ett intresse för skriftspråket och för bilder och texter. Forskning visar dessutom på goda samband mellan regelbunden och medveten högläsning, och på barns utvecklande av sitt ordförråd och sin förmåga att återberätta texter. LÄS MER