Sökning: "mål och visioner"

Visar resultat 1 - 5 av 318 uppsatser innehållade orden mål och visioner.

  1. 1. När rekreation och naturvärden möts i den tätortsnära skogen : en analys av Thorslundsskogen

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Cecilia Ewerlöf; [2024]
    Nyckelord :tätortsnära skog; tätortsnära natur; rekreation; biologisk mångfald; naturvärde; förtätning;

    Sammanfattning : Den tätortsnära skogen är av stor betydelse för den biologiska mångfalden och för invånarnas möjlighet till rekreation. Närhet till en park eller ett grönområde är något som många värdesätter högt och en stor del av vårt dagliga friluftsliv sker i de tätortsnära skogarna. LÄS MER

  2. 2. ”Allting handlar ju om förståelse liksom, viljan till förståelse” – Hur jordbrukare upplever relationen till sina kunder inom restaurangbranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Beatrix Schützer; [2023-10-12]
    Nyckelord :Jordbrukare; Restauranger; Sociala relationer; Alternativa livsmedelssystem; Hållbara livsmedelsprocesser;

    Sammanfattning : Hållbara konsumtionstrender är idag en omtalad diskurs som riktar fokus på hur livsmedel produceras och kommuniceras från jord till bord. Efterfrågan på hållbara råvaror har ökat i Sverige, inte minst inom restaurangverksamheter. LÄS MER

  3. 3. Klimatdiskursen ramar in dagens marknadsföring : En kvalitativ innehållsanalys av Preemshemmahörande-annonser i deras kampanj 2019-2020

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Strandahl; [2023]
    Nyckelord :Fossilindustri; gestaltningsteori; greenwashing; grön profilering; hemmahörande-annonsering; klimatdiskurs; kvalitativ innehållsanalys; strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur fossilindustrin paketerar sina reklambudskap inom det vilseledande formatet hemmahörande-annonser. Syftet är även att skapa förståelse för hur den trendande klimatdiskursen påverkar marknadsförings utformning. LÄS MER

  4. 4. Den smarta staden : En fallstudie om hur städer arbetar med konceptet smart stad i den fysiska planeringen

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Frida Fors; [2023]
    Nyckelord :smart stad;

    Sammanfattning : Den smarta staden är ett koncept som har utvecklats genom olika sociala, ekonomiska och teknologiska drivkrafter. De senaste årens teknologiska framsteg som skett har möjliggjort för smarta städer att gå från en framtidsutopi till verklighet. LÄS MER

  5. 5. Fotbollsklubbar i en kommersialiserad värld : En kvalitativ studie om hur semi-kommersiella elitfotbollsklubbar bedrivs sportsligt och ekonomiskt

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Erik Palm; Yazan Shihbi; [2023]
    Nyckelord :Football; Management control; Professionalization; Commercialization; Fotboll; Ekonomistyrning; Professionalisering; Kommersialisering;

    Sammanfattning : Allt fler fotbollsklubbar har börjat genomgå en professionaliseringsprocess, där dessa i större utsträckning börjar efterlikna vanliga företag. Detta har resulterat i ett ökat fokus på kommersialisering, och en ökad betydelse av ekonomi inom fotbollsklubbar. LÄS MER