Sökning: "målformuleringar i skola"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden målformuleringar i skola.

  1. 1. Estetiska lärprocesser och Skapande skola : Intervjustudie med verksamhetsledare, pedagoger och kulturarbetare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ulrika Öhrn; [2011]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetik; modest; radikal; Skapande skola-projekt; analysmodell;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka om en nationellt stödd satsning som Skapande skola-projekt integrerar estetiska lärprocesser i skolans verksamhet? Likaså är syftet att få en djupare insikt om vad estetiska lärprocesser är i skolans kontext.Studien bygger på intervjuer med verksamhetsledare, pedagoger och kulturarbetare som arbetat med Skapande skola-projekt i tre olika kommuner. LÄS MER

  2. 2. Det ska vara roligt och lekfullt : Lärares tankar om engelskundervisning i år 1-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Louise Öhrvall; [2009]
    Nyckelord :tidig engelskundervisning; språkinlärning; engelska; lärare;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Språkforskarna är idag överrens om fördelarna med tidig språkinlärning och redan 1991 års läroplansbetänkande gav direktiven att engelskundervisningen borde påbörjas i år 1. Kommunaliseringen av skolan i början av 90-talet förde med sig att kommunerna fick möjlighet att själva bestämma när starten av engelskundervisning ska ske, vilket har fått till följd att upplägget skiljer sig åt från kommun till kommun. LÄS MER

  3. 3. Ett meningsfullt lärande eller en belöning? : Bildämnets roll i dagens skola

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Enheten för lärarutbildning

    Författare :Anna Henriksson; Cecilia Henriksson; [2007]
    Nyckelord :bild; skapande; estetik; kreativitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur pedagoger uttrycker sig om bilden som ämne. Vilket utrymme får eller har bildämnet i förskola och i skolans två första årskurser? Får bildämnet någon ”egen tid” eller är ämnet endast till för de elever som hinner klart med det ordinarie skolarbetet? I forskningsdelen tas litteratur och forskning upp som anknyter till ämnet. LÄS MER

  4. 4. Elevens eget ansvar, en studie av tolkning och praktiskt genomförande i grundskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mia Bråten; Anna Johansson; Ingrid Stjernerberg; [2007]
    Nyckelord :styrdokument; läroplan; elevansvar; implementering;

    Sammanfattning : Syfte och problemområde: Examensarbetet skall ge svar på pedagogers, elevers och föräldrars tolkning av läroplan, Lpo 94, med avseende på ansvarsbegreppet. Problemområdet tar sin utgångspunkt i läroplanens målformuleringar om ansvar, i synnerhet elevens eget ansvar. LÄS MER