Sökning: "möjligheter företag"

Visar resultat 1 - 5 av 2202 uppsatser innehållade orden möjligheter företag.

  1. 1. Valutastrategins Roll: En Djupdykning i Import- och Exportintensiva, Små och Medelstora Svenska Verkstadsföretag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Agblad; Adam Tellow; [2024-03-07]
    Nyckelord :valuta; valutahantering; valutastrategi; valutarisk; strategi; SME; svensk verkstadsindustri; verkstadsbranschen; hedge; naturlig hedge; matchning;

    Sammanfattning : Valutaexponering är något som påverkar nästan alla företag på ett eller annat sätt. Det är därför mycket viktigt att både arbeta med valutahantering och känna till vad detta kan innebära för företag. LÄS MER

  2. 2. Unraveling Paradoxical Tensions in Digital Servitization Ecosystems : A case study in the mining industry

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Johannes Åström; Jakob Karlelid; [2024]
    Nyckelord :Digital servitization; Ecosystem; Paradoxes; Tensions; Digital tjänstefiering; Ekosystem; Paradoxer; Spänningar;

    Sammanfattning : Purpose - This study aims to understand what paradoxical tensions arise within an ecosystem when companies collectively pursue digital servitization and how these tensions impact value co-creation. Method -  The study is an explorative single-case study based on the mining industry in Sweden and involves respondents from industry-leading organizations. LÄS MER

  3. 3. Effekten av AI på den digitala personaliserade marknadsföringen: möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie kring hur AI påverkar den digitala personaliserade marknadsföringen ur ett företagsperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sophie Lindström; Julia Blomqvist; Julia Köhl; [2024]
    Nyckelord :Digital marknadsföring; Personaliserad marknadsföring; CRM; Köpprocess; Artificiell intelligens;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Datum: 2024-01-11  Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp   Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet   Författare: Julia Blomqvist                 Julia Köhl                           Sophie Lindström                            02/04/16                         97/07/16                                  00/06/10  Titel: Effekten av AI på den digitala personaliserade marknadsföringen: möjligheter och utmaningar. - En studie kring hur AI påverkar den digitala personaliserade marknadsföringen ur ett företagsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Ett vänerföretags val av logistik : efter kommande infrastruktursatsning på Göta älv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Tobias Magnusson; Oskar Nilsson; [2024]
    Nyckelord :CSRD; streamlining; cargo; inland waterways; logistics; maritime transport; lock; Trollhättan; Vänern; CSRD; effektivisering; gods; inre vattenvägar; logistik; sjötransporter; sluss; Trollhättan; Vänern;

    Sammanfattning : Ett företag står inför nya logistiska alternativ när förutsättningar förändras. Det kan handla om infrastrukturförändringar, men det kan också handla om lag- och regelförändringar när samhället vill skärpa krav på miljömedvetenhet och hållbarhetsredovisning. LÄS MER

  5. 5. Digitala produktpass i modeindustrin : Företags förberedelse, utmaningar ochmöjligheter med framtida EU-förordning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Östling; Sanna Sigg; [2024]
    Nyckelord :Digitala produktpass; Cirkulär ekonomi; Värdekedja; Modeindustrin; Transparens; Spårbarhet; EU;

    Sammanfattning : Digitala produktpasset (DPP) har föreslagits i en kommande EU-förordning och planeras attomfatta produkter i textilindustrin för att främja ökad spårbarhet, transparens och cirkulärekonomi. Med tanke på modeindustrins begränsade digitala kompetens, synlighet ivärdekedjan samt omfattningen av små-medelstora företag kan övergången till ett digitaltproduktpass innebära stora utmaningar. LÄS MER